Investigating self-regulation in Finnish junior high school mathematics classes : a learning analytics case study
Oppilaan itsesäätelyllä tarkoitetaan kykyä lähestyä tehtäviä aktiivisesti, strategisesti ja tavoitekeskeisesti.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millä eri tavoilla suomalaisen yläasteen oppilaat säätelevät oppimisprosessiaan matematiikassa ja miten itsesäätöistä oppimista voidaan tukea.
Tämä tutkimus on monimenetelmällinen tapaustutkimus, jossa käytetään oppimisanalytiikkaa yhdistämään ja analysoimaan dataa.
Tutkimuksessa kahdellekymmenelle 8. vuosiluokan oppilaalle opetettiin kolmen oppitunnin ajan prosenttilaskun perusteita käyttäen tutkimuksessa kehitettyä digitaalista materiaalia.
Oppilaiden käsityksiä omasta itsesäätelystä kerättiin kyselyllä, ja heidän vuorovaikutuksiansa opetusmateriaalien kanssa tallennettiin tapahtumalokeihin.
Klusterianalyysin perusteella oppilaat käyttivät viisi oppimistaktiikkaa ja kolme erilaista oppimisstrategiaa oppiakseen prosenttilaskennasta.
Tuloksien perusteella oppilaat pitivät heille annetusta vapaudesta säädellä oppimistaan, mutta joiltakin oppilailta puuttuivat tarvittavat kyvyt käyttämään kaikkia tarjottuja oppimisresursseja tehokkaasti.
Tähän opettajat voivat yksitellen puuttua oppilaiden toimintaan taikka kehittää koko oppimisympäristön tukemaan itsesäätöistä oppimista.
Kysely- ja tapahtumalokidatan yhdistäminen itsesäätöisen oppimisen tutkimuksessa vaikuttaa lupaavalta saatujen tuloksien valossa.
...
Self-regulation refers to a student's ability to approach tasks actively, strategically and in a goal-oriented manner.
This study investigates the ways Finnish junior high school students self-regulate their learning in mathematics and proposes ways to support self-regulated learning.
The study is a case study mixed-methods research that uses learning analytics to consolidate and analyse data.
Twenty 8th grade students were taught the concept of per cent for three lessons using the digital materials developed for this study.
Students' perceptions were collected with a questionnaire, and their interactions with the materials were captured into trace logs.
Cluster analysis revealed students used five learning tactics and three different learning strategies to learn about per cent.
The results show that students enjoyed the freedom to regulate their learning, but some lacked the necessary skills to use the available learning resources effectively.
For this issue, teachers could use specific interventions or improve the entire learning environment to foster self-regulated learning.
The study shows promise in combining questionnaire and trace logs to study self-regulated learning.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Measuring self‐regulated learning in a junior high school mathematics classroom : Combining aptitude and event measures in digital learning materials
Zhidkikh, Denis; Saarela, Mirka; Kärkkäinen, Tommi (Wiley, 2023)Background Measurement of students' self-regulation skills is an active topic in education research, as effective assessment helps devising support interventions to foster academic achievement. Measures based on event ... -
Interaction, Development and Learning (VUOKKO): Data documentation and metadata for ECEC phase and school grades 1-3
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO is an early onset longitudinal study that examines the development of children’s skills, motivation, and emotions in the domains of numeracy, math, language, literacy, and reading, as well as the interactions in the ... -
Interaction, Development and Learning (VUOKKO): A longitudinal study from toddlerhood to grade 5
Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Torppa, Minna; Koponen, Tuire; Ruotsalainen, Jenni; Eklund, Kenneth; Hamara, Matilda; Khanolainen, Daria; Laakso, Marja-Leena; Manu, Mari; Nurminen, Tiia; Paakkari, Leena; Poikkeus, Anna-Maija; Pakarinen, Eija; Psyridou, Maria; Ulvinen, Emmi (University of Jyväskylä, 2024)VUOKKO pitkittäistutkimuksessa seurataan lasten kieleen, lukemiseen ja matematiikkaan liittyvien taitojen, motivaation ja emootioiden kehitystä sekä lasten oppimisympäristöissä (koti, päiväkoti, koulu) tapahtuvaa ... -
Pre-service teachers’ ways of understanding, observing, and supporting self-regulated learning
Latva-aho, Jenni; Näykki, Piia; Pyykkönen, Saara; Laitinen-Väänänen, Sirpa; Hirsto, Laura; Veermans, Marjaana (Elsevier, 2024)This study explores pre-service teachers' (PSTs') ways of understanding, observing, and supporting self-regulated learning (SRL). The implementation of an open-ended questionnaire (N = 118) was followed by a qualitative ... -
Proceedings of the 2012 Annual Conference of Finnish Mathematics and Science Education Research Association = Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseuran konferenssijulkaisu 2012
Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimusseura; Hähkiöniemi, Markus; Leppäaho, Henry; Nieminen, Pasi; Viiri, Jouni (University of Jyväskylä, 2013)