Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKärkkäinen, Tommi
dc.contributor.authorZhidkikh, Denis
dc.date.accessioned2021-06-30T09:20:42Z
dc.date.available2021-06-30T09:20:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76912
dc.description.abstractOppilaan itsesäätelyllä tarkoitetaan kykyä lähestyä tehtäviä aktiivisesti, strategisesti ja tavoitekeskeisesti. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millä eri tavoilla suomalaisen yläasteen oppilaat säätelevät oppimisprosessiaan matematiikassa ja miten itsesäätöistä oppimista voidaan tukea. Tämä tutkimus on monimenetelmällinen tapaustutkimus, jossa käytetään oppimisanalytiikkaa yhdistämään ja analysoimaan dataa. Tutkimuksessa kahdellekymmenelle 8. vuosiluokan oppilaalle opetettiin kolmen oppitunnin ajan prosenttilaskun perusteita käyttäen tutkimuksessa kehitettyä digitaalista materiaalia. Oppilaiden käsityksiä omasta itsesäätelystä kerättiin kyselyllä, ja heidän vuorovaikutuksiansa opetusmateriaalien kanssa tallennettiin tapahtumalokeihin. Klusterianalyysin perusteella oppilaat käyttivät viisi oppimistaktiikkaa ja kolme erilaista oppimisstrategiaa oppiakseen prosenttilaskennasta. Tuloksien perusteella oppilaat pitivät heille annetusta vapaudesta säädellä oppimistaan, mutta joiltakin oppilailta puuttuivat tarvittavat kyvyt käyttämään kaikkia tarjottuja oppimisresursseja tehokkaasti. Tähän opettajat voivat yksitellen puuttua oppilaiden toimintaan taikka kehittää koko oppimisympäristön tukemaan itsesäätöistä oppimista. Kysely- ja tapahtumalokidatan yhdistäminen itsesäätöisen oppimisen tutkimuksessa vaikuttaa lupaavalta saatujen tuloksien valossa.fi
dc.description.abstractSelf-regulation refers to a student's ability to approach tasks actively, strategically and in a goal-oriented manner. This study investigates the ways Finnish junior high school students self-regulate their learning in mathematics and proposes ways to support self-regulated learning. The study is a case study mixed-methods research that uses learning analytics to consolidate and analyse data. Twenty 8th grade students were taught the concept of per cent for three lessons using the digital materials developed for this study. Students' perceptions were collected with a questionnaire, and their interactions with the materials were captured into trace logs. Cluster analysis revealed students used five learning tactics and three different learning strategies to learn about per cent. The results show that students enjoyed the freedom to regulate their learning, but some lacked the necessary skills to use the available learning resources effectively. For this issue, teachers could use specific interventions or improve the entire learning environment to foster self-regulated learning. The study shows promise in combining questionnaire and trace logs to study self-regulated learning.en
dc.format.extent99
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherself-regulated learning
dc.subject.othercase study
dc.subject.othermixed-methods research
dc.subject.otherlearning analytics
dc.titleInvestigating self-regulation in Finnish junior high school mathematics classes : a learning analytics case study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106304100
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiafi
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologiaen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoitsesäätely
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysomathematics
dc.subject.ysolearning environment
dc.subject.ysoself-regulation (adjustment)
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot