Sosiaalisen yritysvastuun raportointi suurissa suomalaisissa yrityksissä vuonna 2021
Yritysvastuuraportointi on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti tärkeä aihe, jonka merkitys tiedostetaan organisaatiossa kansainvälisesti. Tässä tutkimuksessa tutustutaan suurten suomalaisten yritysten yritysvastuuraportoinnin toteuttamiseen ja sosiaalisen vastuun painotuksiin kirjoitushetkellä tuoreimman aineiston pohjalta. Tavoitteena on löytää yritysten julkaisuista yhtäläisyyksiä, merkittäviä eroja tai toistuvia malleja, ja luoda niiden kautta informatiivinen katsaus vastuuraportoinnin käytänteisiin vuonna 2021.
Aihetta lähestytään yritysvastuun ja vastuuraportoinnin teorioiden pohjalta. Yritysvastuu tarkoittaa toiminnan sosiaalisten, taloudellisten ja ympäris- töllisten vaikutusten tiedostamista ja huomioimista, sekä pyrkimystä kestävän kehityksen mukaiseen liiketoimintaan pitkällä aikavälillä. Organisaatiot jakavat näistä ponnisteluista tietoa vastuuraportoinnilla, jonka toteuttamisen avuksi on kehitetty lukuisia ohjeistoja. Kansainvälinen Global Reporting Initiative on ra- portointiohjeistoista suurin, tunnetuin ja käytetyin. GRI pyrkii vastuuraportoin- nin yleistettävyyden, uskottavuuden ja vertailukelpoisuuden parantamiseen ja ohjeistaa yrityksiä raportointiprosessissa ja sosiaalisen, taloudellisen ja ympäristöllisen tiedon jakamisessa.
Tutkimus on toteutettu analysoimalla 25 eri toimiloilla operoivan organi- saation yritysvastuun julkaisuja, eli erillisiä yritysvastuuraportteja, yhdistetyn vuosiraportin vastuuosioita ja GRI-indeksiliitteitä. Aineistoa tutkitaan laadullisen sisällönanalyysin keinoin ja eritellään kuvailun ja taulukoinnin avulla. Tuloksena havaitaan, että vaikka kaikkien tutkittavien yritysten vastuujulkaisut eroavat toisistaan vastuutiedon määrän suhteen, pysyvät raporttien sisällöt, rakenteet ja painotukset hyvin vastaavanlaisina dokumentin muodosta, laissa velvoitetusta raportointipakosta tai yrityksen toimialasta riippumatta. Voidaan siis todeta, että suomalaisten yritysten kontekstissa on nähtävillä sosiaalisen vastuun raportoinnin yhtenäinen trendi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders
Jantunen, Pirjo (2015)The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ... -
Arvot ja yhteiskuntavastuullinen toiminta suurissa suomalaisissa perheyrityksissä : omistajan näkökulma
Elo-Pärssinen, Krista (Jyväskylän yliopisto, 2007)This study focuses on values and corporate social performance (CSP) in the context of large Finnish family firms. My starting point for the study is the notion that values play a key role in CSP, especially in the family ... -
Kriittinen diskurssianalyysi yritysfilantropiasta : tarkastelu kolmesta suomalaisesta pörssiyrityksestä talouden eri sykleissä
Tukiainen, Elisa (2014)Yritysten sosiaalinen vastuu on noussut kuluneen vuosikymmenen aikana merkittäväksi tutkimuskohteeksi niin koti- kuin ulkomaillakin. Tämän seurauksena aikaisemmassa akateemisessa, tieteellisessä tutkimuksessa yritysten ... -
Yritysten sosiaalinen vastuu : toimialakohtaiset raportointikäytännöt ja sidosryhmien odotukset
Tani, Elina (2020)Yritysvastuun hallinnointi on merkittävässä osassa yrityksen ulkoista raportointia, sillä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset kattavalle tiedonsaannille ovat lisääntyneet globaalien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.