Arvot ja yhteiskuntavastuullinen toiminta suurissa suomalaisissa perheyrityksissä : omistajan näkökulma
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in business and economicsTekijät
Päivämäärä
2007Oppiaine
YrittäjyysThis study focuses on values and corporate social performance (CSP) in the context of large Finnish family firms. My starting point for the study is the notion that values play a key role in CSP, especially in the family business context. The main research question is: How are the values of active family business owners reflected in their family firms’ corporate social performance? To be able to answer this question, firstly we have to find answers to the following questions: Which values do the active family business owners have and what kind of CSP is there in their family business firms? The theoretical framework is built on agency and stewardship theory (institutional level), stakeholder theory (organisational level) and value theories of Rokeach and Schwartz (individual level). Also previous values and CSP studies in the family business context are reviewed. When we are discussing CSP, we are actually discussing the role of business in society. Society consists of social, economic, political and technological environments, which partly define the CSP of firms. A qualitative multiple case study approach was chosen as the research strategy, since this seemed a suitable method for addressing the research aims. The empirical cases are eight large Finnish family firms. The case data consist of interviews with an active family business owner of each company. The owners represent four different value typologies. The analysis of values and CSP revealed three typologies of value-based CSP in the family firms. Although, there were signs of more than one typology in almost every case, in each case one typology was emphasised.
...
Krista Elo-Pärssinen tutki väitöstyössään suomalaisten suurten perheyritysten arvomaailmaa ja yhteiskuntavastuullista toimintaa suurissa suomalaisissa perheyrityksissä. Perheyrityksissä tavoitteena on yritystoiminnan jatkuvuus, joka vaatii vastuullisuutta sidosryhmäsuhteissa. Perheyrityksissä perinteet ja jatkuvuus tuovat uuden ulottuvuuden yhteiskuntavastuulliseen toimintaan. - Tutkittujen perheyritysten yhteiskuntavastuullinen toiminta ei ole yrityksen maineen kiillotusta ja arvostetun yrityskansalaisen aseman hakemista, vaan toimimista perheen arvojen ja yrityksen perinteiden mukaisesti, Elo-Pärssinen toteaa. Elo-Pärssinen haastatteli tutkimustaan varten kahdeksaa suuren suomalaisen perheyrityksen omistajaa, jotka toimivat joko yrityksen toimitusjohtajana tai vaikuttivat hallituksessa.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-3100-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-1986Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3568]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisen yritysvastuun raportointi suurissa suomalaisissa yrityksissä vuonna 2021
Yli-Antola, Emilia (2021)Yritysvastuuraportointi on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti tärkeä aihe, jonka merkitys tiedostetaan organisaatiossa kansainvälisesti. Tässä tutkimuksessa tutustutaan suurten suomalaisten yritysten yritysvastuuraportoinnin ... -
Re-establishing traditional Czech family businesses : a multiple case study on the present challenges
Hanzelkova, Alena (University of Jyväskylä, 2004)After virtually 50 years of expropriation and state ownership, a large number of Czech traditional family businesses were returned to their original owners. Despite the volatile and risky socio-economical and political ... -
Intuition and entrepreneurs : a phenomenological study of managerial intuition of Finnish family entrepreneurs
Kakkonen, Marja-Liisa (University of Jyväskylä, 2006)Business environments have changed rapidly especially during the last decades. Nowadays there are many unpredictable and uncertain factors in managing businesses. In addition, rational thinking and decision-making based ... -
Sidosryhmävuoropuhelu vastuullisen liiketoiminnan välineenä : vuoropuhelu kansalaisjärjestöjen ja yritysten välillä
Saastamoinen, Laura (2005) -
Discarding the mirror : the importance of intangible social resources to responsibility in business in a Finnish context
Siltaoja, Marjo (University of Jyväskylä, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.