Kriittinen diskurssianalyysi yritysfilantropiasta : tarkastelu kolmesta suomalaisesta pörssiyrityksestä talouden eri sykleissä
Yritysten sosiaalinen vastuu on noussut kuluneen vuosikymmenen aikana merkittäväksi tutkimuskohteeksi niin koti- kuin ulkomaillakin. Tämän seurauksena aikaisemmassa akateemisessa, tieteellisessä tutkimuksessa yritysten sosiaalista vastuuta on tutkittu monesta eri näkökulmasta. Aikaisemmissa tutkimuksissa on lisäksi tunnistettu tarve diskursiivisille yrityksen sosiaalisen vastuun tutkimuksille. Viime aikoina on painotettu erityisesti, että yritysten sosiaalisen vastuun tekstejä ja diskursseja tulisi ymmärtää ajallisena ja paikallisena konstruktiona. Näin ollen tutkin tässä tutkielmassa diskursiivisesti kolmen keskeisen suomalaisen yrityksen sosiaalisen vastuun konstruktioita kahdessa merkittävässä taloudellisessa kontekstissa: nousukaudella sekä syvässä, globaalissa talouskriisissä. Tämä siksi, että tällaista suomalaista tutkimusta ei tähän mennessä ole tehty.
Tutkielmani pohjautuu Cum laude -seminaarin tutkimustyöhöni laajentaen tätä kattamaan empiirisesti erilaisia kokonaistaloudellisia aikakausia. Tutkielmassani keski-tyn erityisesti kriittiseen diskurssianalyyttiseen näkökulmaan ja valta-asetelmien raken-tumiseen kolmen merkittävän suomalaisyrityksen, Fortumin, Nokian ja Sampo Konser-nin yritysvastuuraportoinnissa talouden kahdessa eri syklissä vuosina 2005 ja 2013. Tarkoituksenani on tutkia, heijastuuko muuttunut taloudellinen ympäristö kyseisten suomalaisten yritysten vastuullisuusraportoinnissa.
Tutkimuksessa esiin nousevat diskurssit vuosina 2005 ja 2013 ovat yhteiskunnan hyvinvoinnin, taloudellisen hyvinvoinnin- sekä strategisen hyvinvoinnin diskurssit. Tämän lisäksi vuonna 2013 esiin nousee neljäs, konkretisoinnin diskurssi. Tutkimuk-sessani tunnistan myös muutoksia diskurssien sisäisissä teemoissa, aiheissa ja erityises-ti valta-asetelmissa näinä kahtena ajanjaksona.
Näillä tutkimustuloksilla tutkielmani osaltaan vahvistaa joitakin aikaisempia em-piirisiä havaintoja. Toisekseen, tutkielmani tulokset tuovat lisää aikaisempaan suoma-laiseen yrityksen sosiaalisen vastuun diskursiiviseen tutkimukseen dynaamisen ulot-tuvuuden. Tutkielmani merkittävin kontribuutio on kuitenkin yleisempään yrityksen sosiaaliseen vastuun diskurssitutkimukseen lisää tuomani ymmärrys spesifioimistani muutoksista diskursseissa ja niiden muodostamissa valta-asetelmissa talouden eri ai-kakausina.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yritysten sosiaalinen vastuu : toimialakohtaiset raportointikäytännöt ja sidosryhmien odotukset
Tani, Elina (2020)Yritysvastuun hallinnointi on merkittävässä osassa yrityksen ulkoista raportointia, sillä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset kattavalle tiedonsaannille ovat lisääntyneet globaalien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ... -
Sosiaalisen yritysvastuun raportointi suurissa suomalaisissa yrityksissä vuonna 2021
Yli-Antola, Emilia (2021)Yritysvastuuraportointi on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti tärkeä aihe, jonka merkitys tiedostetaan organisaatiossa kansainvälisesti. Tässä tutkimuksessa tutustutaan suurten suomalaisten yritysten yritysvastuuraportoinnin ... -
Not just for the sake of a report : enhancing corporate social responsibility reporting by involving stakeholders
Jantunen, Pirjo (2015)The purpose of this study was to find out if it is possible to improve the case organisation’s corporate social responsibility reporting by involving stakeholders. The research was conducted as a case study in Helen Ltd, ... -
CSR Communication in Corporate Social Media : An Empirical Investigation of European Top Companies’ Use of Social Media between 2012 and 2020
Valentini, Chiara; van Zoonen, Ward; Elving, Wim J. L. (Routledge, 2023)Social media (SM) platforms have emerged as an online arena in which people can have conversations both about and with organisations. They have become a place where organisations inform key stakeholders about their corporate ... -
Corporate social irresponsibility & electronic word of mouth : case Volkswagen emissions crisis
Juoperi, Sanni (2017)Even though corporations’ interest towards corporate social responsibility (CSR) has significantly increased in the last decades, organizations still commit various acts of corporate social irresponsibility (CSI). At the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.