Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka yritys konkreettisesti rakentaa ulkoista viestintäänsä julkaisualusta Facebookissa. Aihe on ajankohtainen sen vuoksi, että yritykset pyrkivät enenemissä määrin toimimaan eri sosiaalisen median alustoilla muiden käyttäjien joukossa. Tutkimusongelmaa lähestytään tutkimuskysymyksillä:
1) Millaisia suhteen rakentamisen näkökulmia yrityksen Facebook-julkaisuissa esiintyy? 2) Miten yritys rakentaa löydettyjen näkökulmien avulla suhdetta muihin Facebook-käyttäjiin kielen semioottisia resursseja ja Facebookin affordansseja hyödyntäen?
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii systeemis-funktionaalinen kieliteoria sekä visuaalinen kielioppi. Tutkimuksen multimodaalinen näkökulma ilmenee siten, että tutkimuksen kohteena ei ole vain kirjoitettu teksti vaan myös visuaaliset ainekset. Tutkimuksen keskeisiin käsitteisiin kuuluvat modaalisuus sekä kielen affordanssit ja sosiaalisen median tekniset affordanssit, sillä tutkimuksessa tarkastellaan yrityksen affordanssien rajoissa käyttämiä semioottisia valintoja.
Tutkimusaineisto koostuu Suomen Yrityskehitys Oy:n omalla Facebook-sivullaan kirjoittamista julkaisuista. Aineisto on kerätty 7.2.2021 puolen vuoden ajalta. Analyysissa hyödynnän systeemis-funktionaalisen kieliteorian interpersoonaisen metafunktion keinoja sekä visuaalista kielioppia. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti lausetyypit, merkitystä kantavat sanavalinnat, modaalisuus sekä kuvien yhteys kirjoitettuun tekstiin.
Tutkimuksen tulokset jakautuvat kolmeen näkökulmaan: asiakkaan hyöty, ratkaisun ehdottaminen ja aktiivinen sitouttaminen. Hyötynäkökulma on jaettu tämän lisäksi lupaukseen palvelusta ja lupaukseen asiantuntijuudesta, jotka yhdessä tuovat ilmi hyödyn kaksi eri kärkeä. Tutkimustulokset tuovat uutta näkökulmaa organisaation ulkoiseen viestintään sosiaalisessa mediassa, sillä aiempi tutkimus on keskittynyt kielen ja semiotiikan sijaan markkinoinnin näkökulmaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Marimekko luonnostaan : kielellinen ja visuaalinen analyysi yrityskuvan rakentumisesta Marimekon Vahva luonnostaan -kampanjassa
Hammar, Noora (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen yrityskuva Marimekosta rakentuu Vahva luonnostaan -kampanjan kautta siinä tehtyjä kielellisiä ja visuaalisia valintoja tarkastelemalla. Marimekon kehitys yrityksenä on kiintoisa ... -
Vuorovaikutusroolit suosittujen sosiaalisen median vaikuttajien Instagram-julkaisuissa
Rissanen, Marke (2021)Satoja tuhansia ihmisiä sisällöillään tavoittavat ja varsinkin monen nuoren ihailemat sosiaalisen median vaikuttajat muodostavat uudenlaisen ammatti- ja vaikuttajaryhmän, joka muovaa yleisönsä käsityksiä julkaisemalla ... -
Putin tuntuu olevan sokka irti : Venäjän ja Putinin representaatiot Ukrainan kriisissä
Back, Annika (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Venäjää ja Putinia representoidaan YLE:n asiantuntijaartikkeleissa Ukrainan sotaa edeltävällä kriisiytymiskaudella helmikuussa 2022. Tutkimus on luonteeltaan laadullista ... -
"Voi juku me ollaan söpö" : Let's Play -video tekstilajina
Garnett, Paula (2019)Tutkimuksessa kuvataan YouTubessa julkaistua Let’s Play -tyyppistä pelivideota (LP-video, pelataan-video) tekstilajina. LP-videoita tekevät YouTube-kanavat voivat tavoittaa kymmeniä, jopa satoja tuhansia tilaajia, minkä ... -
Suomalaisuuden representaatiot Lidl Suomi Ky:n ”Epäilevä Tuomas” -mainoksissa
Huotari, Lyydia (2018)Medioituvassa maailmassamme yksi televisiomainos voi tavoittaa jopa miljoonia katsojia. Mainosten tehtä- vänä on vaikuttaa katsojiin ja kuluttajiin, joten mainoksilla on valtaa. Televisiomainokset syntyvät ympäröivän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.