Show simple item record

dc.contributor.advisorLämsä, Tiina
dc.contributor.authorMäki-Kivistö, Katri
dc.date.accessioned2021-06-22T08:01:29Z
dc.date.available2021-06-22T08:01:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76783
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee ilmiöpohjaisen oppimisen toteuttamisen sekä mitkä asiat varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee onnistuneina tai haasteellisina ilmiöpohjaista oppimista toteutettaessa. Aineistona tutkimuksessa käytetään varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatun kyselyn kautta tulleita 21 vastausta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksen tulosten mukaan ilmiöpohjainen oppiminen on pedagoginen lähestymistapa, jossa laaja-alaisuus, oppimisen alueet ja kokonaisvaltaisuus usein toteutuvat kuin itsestään. Tärkeässä osassa ovat lapsilähtöisyys ja lasten osallisuus sekä yhdessä toimiminen, kuitenkin jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet huomioiden. Kasvattajan tehtävä on toimia mahdollistajana, tukijana ja ohjaajana. Tulosten mukaan kasvattajat kokevat ilmiöpohjaisen oppimisen toteutuneen onnistuneesti silloin, kun aihe ja toimintaa lähtee lapsista, he ovat motivoituneita ja toimivat yhteistyössä sekä silloin, kun kasvattajat näkevät lasten ilon ja innostuksen, kun he huomaavat oppineensa jotain uutta. Haasteelliseksi kasvattajat kokevat erityisesti resurssien puutteet, kasvatustiimin innostamisen ilmiöpohjaiseen oppimiseen sekä lasten erilaiset mielenkiinnon kohteet.fi
dc.format.extent54
dc.language.isofi
dc.subject.otherIlmiöpohjainen oppiminen
dc.subject.otherosallistava pedagogiikka
dc.titleIlmiöpohjainen oppiminen varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106223981
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoilmiöoppiminen
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysolapsilähtöisyys


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record