University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Seminaarityöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Seminaarityöt > View Item

Ilmiöpohjainen oppiminen varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemana

Thumbnail
View/Open
381.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäki-Kivistö, Katri
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee ilmiöpohjaisen oppimisen toteuttamisen sekä mitkä asiat varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee onnistuneina tai haasteellisina ilmiöpohjaista oppimista toteutettaessa. Aineistona tutkimuksessa käytetään varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatun kyselyn kautta tulleita 21 vastausta. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka analysoitiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksen tulosten mukaan ilmiöpohjainen oppiminen on pedagoginen lähestymistapa, jossa laaja-alaisuus, oppimisen alueet ja kokonaisvaltaisuus usein toteutuvat kuin itsestään. Tärkeässä osassa ovat lapsilähtöisyys ja lasten osallisuus sekä yhdessä toimiminen, kuitenkin jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet huomioiden. Kasvattajan tehtävä on toimia mahdollistajana, tukijana ja ohjaajana. Tulosten mukaan kasvattajat kokevat ilmiöpohjaisen oppimisen toteutuneen onnistuneesti silloin, kun aihe ja toimintaa lähtee lapsista, he ovat motivoituneita ja toimivat yhteistyössä sekä silloin, kun kasvattajat näkevät lasten ilon ja innostuksen, kun he huomaavat oppineensa jotain uutta. Haasteelliseksi kasvattajat kokevat erityisesti resurssien puutteet, kasvatustiimin innostamisen ilmiöpohjaiseen oppimiseen sekä lasten erilaiset mielenkiinnon kohteet. ...
Keywords
Ilmiöpohjainen oppiminen osallistava pedagogiikka esiopetus varhaiskasvatus osallisuus ilmiöoppiminen toimijuus päiväkodit lapsilähtöisyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106223981

Metadata
Show full item record
Collections
  • Seminaarityöt [134]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista 

    Kainu, Anne (2020)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ...
  • Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta 

    Antila, Sari (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ...
  • Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa 

    Hannonen, Elina; Karppanen, Henna-Maria (2020)
    Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. ...
  • ”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä 

    Veikkolainen, Veera (2019)
    Tällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu ...
  • Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa 

    Bågman, Marja-Liisa (2019)
    Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre