dc.contributor.advisor | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Mäkelä, Katariina | |
dc.date.accessioned | 2021-06-22T05:48:00Z | |
dc.date.available | 2021-06-22T05:48:00Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76770 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukukoiraohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia koulussa ja kirjastossa järjestetystä lukukoiratoiminnasta sekä kartoittaa, miten lukukoiratoimintaa on näissä ympäristöissä järjestetty. Erityisesti toimintaa haluttiin tarkastella pedagogisesta näkökulmasta selvittämällä, minkälaisia tavoitteita luokanopettajat asettavat toiminnalle, jossa lapsi lukee koiralle. Lisäksi selvitettiin, miten lukukoiran läsnäolo tukee lukemista ja kouluoppimisen tavoitteita.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja metodologia perustuu fenomenologiseen lähestymistapaan. Tutkimusaineistona oli yhdeksän puolistrukturoitua teemahaastattelua. Osallistujista viisi oli kirjastoissa ja kouluissa toimivia vapaaehtoisia lukukoiraohjaajia ja neljä luokanopettajia, jotka ovat opetuksessaan jollakin tapaa toteuttaneet koiralle lukemista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan lukukoiratoimintaa on toteutettu monin erilaisin tavoin. Lukukoiraohjaajat sekä luokanopettajat kuvasivat kokemuksiaan toiminnasta pääosin hyvin myönteisesti. Edellytyksiä onnistuneelle toiminnalle ovat muun muassa vapaaehtoisuus, säännöllisyys sekä koiran ja lapsen vuorovaikutussuhteen muodostuminen. Kaikki luokanopettajat olivat asettaneet erilaisia pedagogisia tavoitteita koiralle lukemiselle. Myös lukukoiraohjaajat kuvasivat toiminnalla olevan erilaisia tavoitteita. Kokemusten mukaan lukukoira tukee lukemista ja kouluoppimista kolmella tapaa: motivaation, oppimisen ilmapiirin sekä sosioemotionaalisen tuen kautta. | fi |
dc.format.extent | 109 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | eläinavusteinen työskentely | |
dc.subject.other | lukukoiratoiminta | |
dc.subject.other | lukemismotivaatio | |
dc.subject.other | lukemisen pedagogiikka | |
dc.title | Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106223963 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | koira | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | lukukoirat | |
dc.subject.yso | eläinavusteinen terapia | |
dc.subject.yso | kirjastot | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |