Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorMäkelä, Katariina
dc.date.accessioned2021-06-22T05:48:00Z
dc.date.available2021-06-22T05:48:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76770
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukukoiraohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia koulussa ja kirjastossa järjestetystä lukukoiratoiminnasta sekä kartoittaa, miten lukukoiratoimintaa on näissä ympäristöissä järjestetty. Erityisesti toimintaa haluttiin tarkastella pedagogisesta näkökulmasta selvittämällä, minkälaisia tavoitteita luokanopettajat asettavat toiminnalle, jossa lapsi lukee koiralle. Lisäksi selvitettiin, miten lukukoiran läsnäolo tukee lukemista ja kouluoppimisen tavoitteita. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja metodologia perustuu fenomenologiseen lähestymistapaan. Tutkimusaineistona oli yhdeksän puolistrukturoitua teemahaastattelua. Osallistujista viisi oli kirjastoissa ja kouluissa toimivia vapaaehtoisia lukukoiraohjaajia ja neljä luokanopettajia, jotka ovat opetuksessaan jollakin tapaa toteuttaneet koiralle lukemista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan lukukoiratoimintaa on toteutettu monin erilaisin tavoin. Lukukoiraohjaajat sekä luokanopettajat kuvasivat kokemuksiaan toiminnasta pääosin hyvin myönteisesti. Edellytyksiä onnistuneelle toiminnalle ovat muun muassa vapaaehtoisuus, säännöllisyys sekä koiran ja lapsen vuorovaikutussuhteen muodostuminen. Kaikki luokanopettajat olivat asettaneet erilaisia pedagogisia tavoitteita koiralle lukemiselle. Myös lukukoiraohjaajat kuvasivat toiminnalla olevan erilaisia tavoitteita. Kokemusten mukaan lukukoira tukee lukemista ja kouluoppimista kolmella tapaa: motivaation, oppimisen ilmapiirin sekä sosioemotionaalisen tuen kautta.fi
dc.format.extent109
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othereläinavusteinen työskentely
dc.subject.otherlukukoiratoiminta
dc.subject.otherlukemismotivaatio
dc.subject.otherlukemisen pedagogiikka
dc.titleLuokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106223963
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysokoira
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysolukukoirat
dc.subject.ysoeläinavusteinen terapia
dc.subject.ysokirjastot
dc.subject.ysokokemukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot