Luokanopettajien ja lukukoiraohjaajien kokemuksia lukukoiratoiminnasta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukukoiraohjaajien ja luokanopettajien kokemuksia koulussa ja kirjastossa järjestetystä lukukoiratoiminnasta sekä kartoittaa, miten lukukoiratoimintaa on näissä ympäristöissä järjestetty. Erityisesti toimintaa haluttiin tarkastella pedagogisesta näkökulmasta selvittämällä, minkälaisia tavoitteita luokanopettajat asettavat toiminnalle, jossa lapsi lukee koiralle. Lisäksi selvitettiin, miten lukukoiran läsnäolo tukee lukemista ja kouluoppimisen tavoitteita.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja metodologia perustuu fenomenologiseen lähestymistapaan. Tutkimusaineistona oli yhdeksän puolistrukturoitua teemahaastattelua. Osallistujista viisi oli kirjastoissa ja kouluissa toimivia vapaaehtoisia lukukoiraohjaajia ja neljä luokanopettajia, jotka ovat opetuksessaan jollakin tapaa toteuttaneet koiralle lukemista. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimustulosten mukaan lukukoiratoimintaa on toteutettu monin erilaisin tavoin. Lukukoiraohjaajat sekä luokanopettajat kuvasivat kokemuksiaan toiminnasta pääosin hyvin myönteisesti. Edellytyksiä onnistuneelle toiminnalle ovat muun muassa vapaaehtoisuus, säännöllisyys sekä koiran ja lapsen vuorovaikutussuhteen muodostuminen. Kaikki luokanopettajat olivat asettaneet erilaisia pedagogisia tavoitteita koiralle lukemiselle. Myös lukukoiraohjaajat kuvasivat toiminnalla olevan erilaisia tavoitteita. Kokemusten mukaan lukukoira tukee lukemista ja kouluoppimista kolmella tapaa: motivaation, oppimisen ilmapiirin sekä sosioemotionaalisen tuen kautta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ... -
Luokanopettajien ajatuksia lukemisen merkityksestä oppilaiden kognitiiviseen toimintakykyyn
Ingman, Niina (2020)Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajilla on lukemisen vaikutuksesta yksilön kognitiiviseen toimintakykyyn. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajat ... -
Lukemisen linjaukset : lukutaito ja sen opetus perusopetuksen äidinkielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmissa
Kauppinen, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Opettajien kokemuksia lukuteatterin vaikutuksesta lukemisen motivaatioon erityisopetuksessa
Kenttä, Linnea (2023)Tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, sopiiko lukuteatteri opettajien mielestä yhdeksi työskentelytavaksi erityisopetukseen sekä onko sillä vaikutusta oppilaan lukumotivaation kehitykseen. Aihetta tutkitaan ... -
Lukuboksitoiminta lasten lukemisen tukena : kokemuksia lukuboksitoiminnasta
Lahti, Juuli (2020)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää lasten kokemuksia lukuboksitoiminnasta. Lukuboksien toiminta perustuu lukemisen toiminnallistamiseen, jonka avulla pyritään innostamaan sekä motivoimaan lapsia lukemaan ja lukutaidon ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.