Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMaunula, Minna
dc.contributor.authorHarjunen, Satu
dc.date.accessioned2021-06-18T07:12:28Z
dc.date.available2021-06-18T07:12:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76686
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkitaan kuvataiteen eheyttävää materiaalia 5.-6. -luokan historian ja yhteiskuntaopin opettajan oppaissa. Aineistoa tarkastellaan eheyttävän materiaalin sisältöjen, sekä sen opetussuunnitelmavastaavuuden selvittämiseksi. Huomioinnin kohteena ovat myös eheyttämisen eri muodot sekä sen tuomat hyödyt oppilaiden taitojen kehittymisessä. Tutkimuksen aineistona oli Otavan kirjasarja Forum, Sanoma Pron kirjasarjat Ritari ja Vaikuttaja sekä Edukustannuksen kirjasarjat Mennyt ja Me nyt. Yhteensä tutkittavia teoksia oli 11. Jokaisesta opettajan oppaasta tutkimukseen otettiin mukaan kuvataiteen eheyttämistä toteuttavat lisämateriaalit, joita olivat aiheen opetuksessa auttavat erilaiset tehtävät ja sisällöt. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Laadullisen sisällönanalyysin tukena käytettiin myös kvantifiointia. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuvataiteen eheyttäminen oli hyvin vaihtelevaa laadullisesti sekä määrällisesti. Suurimmat vaihtelut näkyivät eri kustantajien kirjasarjoissa ja eri oppiaineiden teoksissa, mutta vuosiluokkien välillä ei esiintynyt merkittävää eroa. Kuvataiteen esiintyminen aineistossa näkyi ensisijaisesti kuvataiteellisten työtapojen käyttämisenä. Lisäksi korostunutta oli työskentelyn keskittyminen alemman tason kognitiivisten taitojen käyttämiseen, mikä näkyi selvästi kriittisyyden ja arvioinnin vähyytenä. Opetussuunnitelman tavoitteita aineisto vastasi monipuolisten työskentelytapojen kohdalta, mutta oppiaineiden välinen sisällöllinen eheyttäminen jäi puutteelliseksi.fi
dc.format.extent99
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropettajan oppaat
dc.titleKuvataiteen eheyttäminen ja sen opetussuunnitelmavastaavuus historian ja yhteiskuntaopin opettajan oppaissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106183882
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoeheyttäminen
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysoyhteiskuntaoppi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot