Kuvataiteen eheyttäminen ja sen opetussuunnitelmavastaavuus historian ja yhteiskuntaopin opettajan oppaissa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkitaan kuvataiteen eheyttävää materiaalia 5.-6. -luokan historian ja yhteiskuntaopin opettajan oppaissa. Aineistoa tarkastellaan eheyttävän materiaalin sisältöjen, sekä sen opetussuunnitelmavastaavuuden selvittämiseksi. Huomioinnin kohteena ovat myös eheyttämisen eri muodot sekä sen tuomat hyödyt oppilaiden taitojen kehittymisessä.
Tutkimuksen aineistona oli Otavan kirjasarja Forum, Sanoma Pron kirjasarjat Ritari ja Vaikuttaja sekä Edukustannuksen kirjasarjat Mennyt ja Me nyt. Yhteensä tutkittavia teoksia oli 11. Jokaisesta opettajan oppaasta tutkimukseen otettiin mukaan kuvataiteen eheyttämistä toteuttavat lisämateriaalit, joita olivat aiheen opetuksessa auttavat erilaiset tehtävät ja sisällöt. Aineiston analyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Laadullisen sisällönanalyysin tukena käytettiin myös kvantifiointia.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että kuvataiteen eheyttäminen oli hyvin vaihtelevaa laadullisesti sekä määrällisesti. Suurimmat vaihtelut näkyivät eri kustantajien kirjasarjoissa ja eri oppiaineiden teoksissa, mutta vuosiluokkien välillä ei esiintynyt merkittävää eroa. Kuvataiteen esiintyminen aineistossa näkyi ensisijaisesti kuvataiteellisten työtapojen käyttämisenä. Lisäksi korostunutta oli työskentelyn keskittyminen alemman tason kognitiivisten taitojen käyttämiseen, mikä näkyi selvästi kriittisyyden ja arvioinnin vähyytenä. Opetussuunnitelman tavoitteita aineisto vastasi monipuolisten työskentelytapojen kohdalta, mutta oppiaineiden välinen sisällöllinen eheyttäminen jäi puutteelliseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yhteiskuntaopin opetuksen toteutus alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelman pohjalta
Laaksonen, Ville (2021)Yhteiskuntaoppi lisättiin vuoden 2014 perusopetuksen valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa alakoulun opetukseen uutena oppiaineena. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka yhteiskuntaopin opetusta on toteutettu ... -
Kestävä kehitys luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa
Oravasaari, Senni; Varis, Milla-Riikka (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kestävä kehitys näyttäytyy luokanopettajakoulutuksien opinto-oppaissa. Kestävässä kehityksessä keskityttiin sen ulottuvuuksiin ja Agenda 2030 kestävän kehityksen ... -
Merkityksellinen oppiminen luokanopettajakoulutuksen historian pedagogiikan opinnoissa
Tallavaara, Riitta; Hiljanen, Mikko (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2023)Artikkelissa tarkastellaan luokanopettajakoulutuksen perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaisten opintojen historian ja yhteiskuntaopin pedagogiikan opintojaksoja ja niissä tapahtuneita ... -
Usko, tunnusta vai ymmärrä : Suomen sisällissota vuosien 1944, 1970 ja 1995 historian oppikirjateksteissä
Vanhapelto, Hilkka (2002) -
Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
Lyhty, Jarmo (2018)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.