Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan fyysistä aktiivisuutta toiminnallisena opetusmenetelmänä alakouluissa. Tutkimuksessa selvitetään, miksi koulupäivistä kannattaa tehdä fyysisesti mahdollisimman aktiivisia ja millaisia keinoja luokanopettajat käyttävät alakouluissa lisätäkseen fyysistä aktiivisuutta oppitunneille. Lisäksi selvitetään, kuinka se vaikuttaa oppimistilanteisiin ja oppilaisiin sekä sitä, kuinka opettajan fyysinen aktiivisuus vaikuttaa toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöön. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan toiminnallisuutta ja toiminnallista oppimista. Lisäksi tarkastellaan fyysistä aktiivisuutta, oppimista ja hyvinvointia sekä motorisia taitoja.
Tutkielman kohdejoukkona oli 70 luokanopettajaa Keski-Pohjanmaan eri alakouluista. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä tutkimuslomakkeella alkukeväästä 2021. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Saadut tulokset taulukoitiin sekä analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tulosten mukaan opettajat käyttivät opetuksen toiminnallistamiseen eniten pelejä ja leikkejä. Fyysisellä aktiivisuudella opettajat näkivät positiivisen yhteyden työrauhaan, ilmapiiriin sekä oppilaiden keskittymiskykyyn ja työskentelymotivaatioon. Yhteyttä oppilaiden muistiin ei nähty. Kotitehtäviä tai tukiopetusta liikunnasta opettajat antoivat vain harvoin. Heillä ei myöskään ollut käytössä motoriikan havainnointiin tarkoitettuja testejä. Lapsuudessa ja nuoruudessa fyysisesti aktiiviset opettajat käyttivät itse työssään enemmän toiminnallisia menetelmiä sekä fyysistä aktiivisuutta kuin ne, joiden lapsuuteen ja nuoruuteen fyysinen aktiivisuus ei ollut kuulunut.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ... -
Oppilaat ylös penkeistä! : oppilaiden ja opettajan kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä 9-luokan biologian oppitunneilla
Jetsu, Annamari (2017)Jetsu Annamari (2017). Oppilaat ylös penkeistä. Oppilaiden ja opettajan kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä 9-luokan biologian oppitunneilla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan ... -
”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
Nissinen, Anna; Huovari, Piritta (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien käytöstä ja sen innostavuudesta ympäristöopin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden ... -
Acceptability, reach and implementation of a training to enhance teachers’ skills in physical activity promotion
Renko, Elina; Knittle, Keegan; Palsola, Minttu; Lintunen, Taru; Hankonen, Nelli (BioMed Central, 2020)Background To achieve real-world impacts, behavior change interventions need to be scaled up and broadly implemented. Implementation is challenging however, and the factors influencing successful implementation are not ... -
A qualitative study of pre-service teachers’ experienced benefits and concerns of using motivational interaction in practice after a training course
Renko, Elina; Koski-Jännes, Anja; Absetz, Pilvikki; Lintunen, Taru; Hankonen, Nelli (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Despite its positive effects on physical activity promotion, the motivational style of interaction by health professionals is not easily taken up, as shown by meta-analyses of training courses. The concerns professionals ...