Liikuttavat luokanopettajat alakoululaisten aktiivisen arjen edistäjinä
Päivämäärä
2021Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan fyysistä aktiivisuutta toiminnallisena opetusmenetelmänä alakouluissa. Tutkimuksessa selvitetään, miksi koulupäivistä kannattaa tehdä fyysisesti mahdollisimman aktiivisia ja millaisia keinoja luokanopettajat käyttävät alakouluissa lisätäkseen fyysistä aktiivisuutta oppitunneille. Lisäksi selvitetään, kuinka se vaikuttaa oppimistilanteisiin ja oppilaisiin sekä sitä, kuinka opettajan fyysinen aktiivisuus vaikuttaa toiminnallisten opetusmenetelmien käyttöön. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan toiminnallisuutta ja toiminnallista oppimista. Lisäksi tarkastellaan fyysistä aktiivisuutta, oppimista ja hyvinvointia sekä motorisia taitoja.
Tutkielman kohdejoukkona oli 70 luokanopettajaa Keski-Pohjanmaan eri alakouluista. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä tutkimuslomakkeella alkukeväästä 2021. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Saadut tulokset taulukoitiin sekä analysoitiin tilastollisin menetelmin.
Tulosten mukaan opettajat käyttivät opetuksen toiminnallistamiseen eniten pelejä ja leikkejä. Fyysisellä aktiivisuudella opettajat näkivät positiivisen yhteyden työrauhaan, ilmapiiriin sekä oppilaiden keskittymiskykyyn ja työskentelymotivaatioon. Yhteyttä oppilaiden muistiin ei nähty. Kotitehtäviä tai tukiopetusta liikunnasta opettajat antoivat vain harvoin. Heillä ei myöskään ollut käytössä motoriikan havainnointiin tarkoitettuja testejä. Lapsuudessa ja nuoruudessa fyysisesti aktiiviset opettajat käyttivät itse työssään enemmän toiminnallisia menetelmiä sekä fyysistä aktiivisuutta kuin ne, joiden lapsuuteen ja nuoruuteen fyysinen aktiivisuus ei ollut kuulunut.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaat ylös penkeistä! : oppilaiden ja opettajan kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä 9-luokan biologian oppitunneilla
Jetsu, Annamari (2017)Jetsu Annamari (2017). Oppilaat ylös penkeistä. Oppilaiden ja opettajan kokemuksia toiminnallisista opetusmenetelmistä 9-luokan biologian oppitunneilla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntatieteellinen tiedekunta. Liikuntapedagogiikan ... -
"Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
Jokela, Petra (2021)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ... -
”Se ei olisi tylsää opiskelua” : alakoululaisten kokemuksia tutkivasta oppimisesta ympäristöopin oppimisen innoittajana
Nissinen, Anna; Huovari, Piritta (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden kokemuksia tutkivan oppivan menetelmien käytöstä ja sen innostavuudesta ympäristöopin oppiainetta kohtaan. Tavoitteenamme oli saada oppilaiden ... -
Sports didactics : The shift towards pedagogical framework in Finland
Sääkslahti, Arja (Waxmann, 2022)The teaching of physical education (PE) to educators in Finland has shifted from didactic techniques focusing on teachers’ actions towards more holistic pedagogy that questions how pupils learn. These changes can be seen ... -
A qualitative study of pre-service teachers’ experienced benefits and concerns of using motivational interaction in practice after a training course
Renko, Elina; Koski-Jännes, Anja; Absetz, Pilvikki; Lintunen, Taru; Hankonen, Nelli (Springer Science and Business Media LLC, 2022)Despite its positive effects on physical activity promotion, the motivational style of interaction by health professionals is not easily taken up, as shown by meta-analyses of training courses. The concerns professionals ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.