Show simple item record

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorKosola, Lotta
dc.date.accessioned2021-06-16T11:09:32Z
dc.date.available2021-06-16T11:09:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76596
dc.description.abstractTämä tapaustutkimus selvittää yhden musiikinopettajan näkemyksiä kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja koulun musiikintunnilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella syvähaastattelulla. Haastateltava henkilö on musiikinopettaja ja on toiminut myös kitaransoitonopettajana kansalaisopistossa. Tutkimuksessani selvitän millaista kitaransoiton opetus on koulussa ja kansalaisopistossa, mitä kitaralla pitäisi oppia musiikinopettajan ja kitaransoitonopettajan mielestä sekä ovatko sisältö, menetelmät ja tavoitteet samanlaiset vai erilaiset koulussa ja kansalaisopistossa. Kansalaisopisto opetus on rajattu tässä tutkimuksessa vapaan sivistystyön alaiseen opetukseen. Tutkimustulosten mukaan opetuksen sisältö ei paljoa poikkea toisistaan, kun vertailee kitaransoiton opetusta yläkoulussa ja kansalaisopistossa, mutta tavoitteet oppilaskohtaisesti voi olla erilaiset. Koulussa on enemmän motivaation puutetta kitaransoittoon. Kansalaisopiston kitaraoppilaat omistavat usein oman kitaran, joten heillä on mahdollisuus harjoitella kotona. Keskeisin ero opetusmenetelmien välillä on, että koulussa kitaransoiton opetuksessa käytetään tabulatuureja ja kansalaisopistossa nuotteja. Koulun musiikintunneilla käytetään tabulatuureja ajanpuutteen vuoksi. Koulun musiikintunnilla on enemmän tasoeroja kitaransoitossa, kuin kansalaisopiston kursseilla, siksi eriyttäminen on isommassa roolissa koulussa kuin kansalaisopistossa. Kansalaisopistossa kitaraoppilaat saivat valita itselleen sopivan tasoisen kitarakurssin. Koulussa samalla luokalla voi olla eritasoisia soittajia. Kitaraopetuksen luonne on erilaista näissä kouluympäristöissä. Kansalaisopistossa kitaransoitonopettaja saa keskittyä kitaransoiton opettamiseen, musiikinopettaja tekee kouluissa monipuolisempaa työtä musiikkikasvattajana. Kansalaisopiston kitararyhmä muodostuu oppilaista, jotka eivät tunne toisiaan kitaraharrastuksen ulkopuolella, koulussa taas luokka musiikintunnilla on ryhmä, jonka ryhmäytymisen eteen opettajat näkevät vaivaa kouluympäristössä. Molemmissa oppimisympäristössä tärkein asia, joka kitaransoitossa kuuluu oppia, on itseilmaisu. Lisäksi soiva lopputulos kitaransoitossa on olennaista sekä koulussa että kansalaisopistossa.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulusoittimet
dc.subject.othersoitonopetus
dc.titleMusiikinopettajan näkökulmia kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja yläkoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106163795
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoryhmäopetus
dc.subject.ysovapaa sivistystyö
dc.subject.ysokansalaisopistot
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysokitara
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysosoittaminen
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysovapaa säestys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record