Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Miksi joidenkin oppilaiden käydessä kitaratunneilla opettajalla on toisinaan todella haastavaa yrittäessään motivoida oppilasta kitaransoiton pariin, ja miksi toisaalta toisten oppilaiden suhteen tilanne tuntuu olevan täysin päinvastainen? Mitkä tekijät saavat oppilaan motivoitumaan kitaransoitosta ja kuinka opettajan tulisi menetellä, jotta oppilas säilyttäisi motivaationsa?
Käsittelen maisterintutkielmassani kitaraoppilaiden motivaatioon sekä sen jäsentelykykyyn ja hallintaan vaikuttavia seikkoja ja teorioita. Olennaisimpana tarkastelun kohteena tutkielmassa on oppilaiden omien tavoitteiden ja toiveiden suora vaikutus, sekä niiden ilmaisemisen vaikutus kitaransoiton opiskelumotivaatioon. Pohdin samalla kuinka soitonopettaja voi ammattitaidoillaan edesauttaa oppilaan toiveiden ja tavoitteiden huomioimista opetuksessa. Edellä mainittuja teemoja käsittelen myös kasvun asenteen, itsemääräämisteorian sekä vuorovaikutukseen liittyvien kontekstien kautta. Esittelen tutkielmassa aiempia tutkimuksia motivaatiosta kitaransoiton ja musiikin opiskelussa, sekä käsittelen myös taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman yleisen oppimäärän suomia puitteita kitaransoiton opiskelulle omien toiveiden, tavoitteiden ja motiivien nojalla.
Tutkin aiheita kyselytutkimuksen avulla, jolla keräsin vastauksia (N=13) kitaraoppilaiden toiveisiin ja tavoitteisiin liittyen. Kysely kohdennettiin erään keskisuomalaisen kansalaisopiston kitaraoppilaille. Kyselyn tulokset kertovat oppilaiden kitaransoiton opiskelumotivaation olevan kytköksissä mm. oppilaan lähipiirin musiikilliseen aktiivisuuteen, mutta ennen kaikkea toiveiden ja tavoitteiden tiedostamiseen ja konkreettiseen asettamiseen. Oppilaan toiveiden ja tavoitteiden ilmaisemisen ja esiinpääsyn edistäminen oppilaan ja opettajan välisessä vuorovaikutuksessa on myös merkittävä oppilaan kitaransoiton opiskeluun vaikuttava tekijä.
Kitara on hyvin yleinen, äärimmäisen monipuolinen ja suurta musiikinharrastajien joukkoa kiehtova soitin. Uskon, että kitaransoiton opiskelun edistämisellä on mahdollista myös edistää merkittävästi yhteiskunnallista hyvinvointia. Myös resurssien kiristyessä ja esimerkiksi koulujen musiikintuntien vähentyessä, kansalaisopistojen kaltaiset musiikkioppilaitokset saavat yhä enemmän arvoa puolustaessaan ja ylläpitäessään jokaisen yhtäläistä oikeutta saada harrastaa musiikkia ja soittaa kitaraa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajan näkökulmia kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja yläkoulussa
Kosola, Lotta (2021)Tämä tapaustutkimus selvittää yhden musiikinopettajan näkemyksiä kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja koulun musiikintunnilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella syvähaastattelulla. Haastateltava henkilö ... -
Ukulelesta kitaraan ja takaisin : ukulele ja kitara koulun musiikinopetuksessa
Kortelainen, Eevi (2019)Ukulelesta on tullut viime aikoina trendisoitin ja se innostaa monia soittoon ja soittimia voi jopa lainata kirjastosta. Kitara puolestaan on yksi populaarimusiikin käytetyimmistä soittimista ja houkuttelee monia aloittamaan ... -
Pelillistämisen vaikutus oppilaiden opiskelumotivaatioon ja oppimiseen biologian lukio-opetuksessa
Auerniitty, Aarni (2019)Tietokone- ja konsolipelit ovat hyvin suosittuja nuorten keskuudessa. Siten elektronisten pelien sisällyttäminen opetukseen tuntuu luontevalta. Pelien on todettu hyödyttävän monien eri-ikäisten oppilaiden oppimista ja ... -
Kokkolan ja Vaasan luokanopettajan poikkeuskoulutuksessa lukuvuonna 1992-1993 opiskelleiden elämäntilanteen vaikutus opiskelumotivaatioon
Åkerblom, Hilkka; Tiuraniemi, Kaisa (1994) -
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.