University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Lisensiaatintyöt
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Lisensiaatintyöt > View Item

Odotuksia, uskomuksia ja ennakointeja koulusuoriutumisesta : opiskelumotivaation muotoutuminen musiikkiperuskoulun luokilla 6-9

Thumbnail
View/Open
2.6Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tuomela, Helena
Date
2011
Discipline
MusiikkitiedeMusicology

 
Tämän lisensiaatintutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten oppiainekohtaiset odotukset, arvostukset ja henkilökohtaiset kykyuskomukset muovaavat opiskelumotivaatiota 6-9 luokilla, kun oppilailla on koulupäivän aikana perusopetuksen lisäksi soitonopiskelua lähes päivittäin erilaisissa pienryhmissä tai yksittäin. Tutkimuskohteena oleva musiikkipainotteinen peruskoulu on taidekasvatuksen yhteistyömalli, joka on toteutettu hallinnollisesti kunnallisen peruskoulun ja yksityisen yhteisön ylläpitämän, taiteen perusopetusta antavan musiikkioppilaitoksen kesken. Perusopetuksesta vastaavat peruskoulun opettajat ja musiikinopetuksesta musiikkiopiston soitonopettajat. Tilastollinen ja laadullinen aineisto kerättiin laajalla lomakekyselyllä syksyllä 2008 sekä haastatteluilla keväällä 2009. Tutkimusprosessin kuluessa syvemmän tarkastelun kohteeksi valikoituivat perusopetuksen akateemiset oppiaineet matematiikka, äidinkieli, historia ja kielet sekä taiteen perusopetuksen mukaisina musiikkiaineina oman soittimen soitto, ryhmäsoitto, soitto orkesterissa ja solfa. Tutkittavana olivat kaikki musiikkiperuskoulun 6-9 luokkien oppilaat vuonna 2008 (N=80). Nuorten opiskeluun suuntautuminen on monen tekijän summa. Ensinnäkin oppilaiden käsitykset omista mahdollisuuksistaan ja taipumuksistaan syntyvät osaksi sosiaalisessa vuorovaikutuksessa perheen, kavereiden ja opettajien kanssa sekä toiseksi nuoren omien tavoitteiden tai ennakoitujen mielikuvien yhteydessä. Motivaation muodostumista tässä tutkimuksessa tarkastellaan Ecclesin ja Wigfieldin (2000, 68-81) odotusarvoteorian näkökulmasta. Teorian mukaan yksilön menestysodotukset ja arvo, jonka hän asettaa menestymiseleen ovat tärkeitä määrittäjiä hänen motivaatiolleen suoriutua tietyistä tavoitteista samoin kuin sille, mitkä tavoitteet hän asettaa etusijalle. Ecclesin ja Wigfieldin tutkimukset ovat osoittaneet, että nuoruusiässä ja etenkin koulusiirtymien yhteydessä motivaation on havaittu laskevan kouluvuosien myötä. Tutkimus osoitti että, musiikkiperuskoululaisten kykyuskomukset ja menestysodotukset olivat hyvin myönteisiä, ja etenkin poikien käsitys omista kyvyistään oli tyttöjä positiivisempaa kielissä, oman soittimen soitossa, solfassa ja matematiikassa. Tytöt pitivät yrittämistä ja ponnistelua hyödyllisempänä kuin pojat. Kielet olivat musiikkiperuskoululaisten mielestä tärkein ja erittäin hyödyllinen oppiaine sekä alakoulun että yläkoulun lopussa. Koulusiirtymä ilmeni opiskelumotivaation notkahduksena, mutta silti oppilaiden käsitykset omista kyvyistään eivät heikentyneet sen vuoksi. Kiinnostus oman soittimen soittoon säilyi korkeana koulusiirtymän jälkeen, ja soiton opiskelu kiinnosti oppilaita hyvin paljon läpi musiikkiperuskoulun. Tämä tutkimus on pohjana väitöstutkimukselle, jossa musiikkiperuskoululaisten opiskelumotivaatiota tullaan vertaamaan laajempaan samanikäisistä suomalaisista peruskoululaisista kerättyyn aineistoon. ...
Keywords
motivaatio odotusarvoteoria nuoruus musiikkiperuskoulu sukupuolierot musiikinopiskelu soitonopiskelu musiikkikasvatus musiikkioppilaitokset musiikki soittaminen opiskelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011040410588

Metadata
Show full item record
Collections
  • Lisensiaatintyöt [487]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre