Kitaransoiton alkeisopetus : toimintatutkimus Jyväskylän seudun kansalaisopistossa
2012:80 | 2013:157 | 2014:92 | 2015:137 | 2016:128 | 2017:148 | 2018:273 | 2019:389 | 2020:362 | 2021:258 | 2022:168 | 2023:185 | 2024:153 | 2025:3
Tutkielmani tarkastelee kitaransoiton alkeisopetusta kansalaisopistossa. Tutkimuksen lähtökohtana käytän proseminaarityössä laatimaani kitaransoiton alkeisopetusmenetelmää. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää oppilaiden tavoitteita ja tarpeita sekä sitä, miten menetelmäni ja materiaalini vastaavat näihin tarpeisiin.
Tutkimusmenetelmäni on toimintatutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytin oppilaskyselyitä, äänitettyjen tuntien litterointeja, tuntisuunnitelmiani ja suunnittelutyössäni käyttämääni päiväkirjaa. Aineistonkeruu oli pääsääntöisesti laadullista. Tutkimuskohteena oli yksi opetusryhmä, jossa oli 14 oppilasta. Tutkimuksen kesto oli yhteensä 12 viikkotuntia kansalaisopiston syyslukukaudella 2005.
Kurssini perustuu säestämisen ja melodiasoiton harjoitteluun. Säestäminen pitää sisällään sointujen harjoittelua ja säestystekniikoita. Melodioita harjoitellaan soittamaan sekä nuoteista että tabulatuureista. Eniten kurssin aikana oppilaat kokivat oppineensa sointuja ja lukemaan nuoteista. Alkukyselyssä selvitin oppilaiden odotuksia ja tavoitteita kurssilta, niin soittoteknisesti kuin musiikkityylillisesti. Loppukyselyssä selvitin oppilaiden tyytyväisyyttä kurssin sisältöön, harjoittelun ja motivaation määrää sekä mitä he olivat konkreettisesti kurssin aikana oppineet.
Tutkimukseni tärkeimpänä tuloksena on opettajan työn dynaamisuuden hahmottaminen ja omaan asiantuntijuuteeni luottaminen. Oman opettajuuden jatkuva arvioiminen ja kehittäminen ovat osa työtäni. Tutkimuksen myötä löysin tällaisen arvioimisen ja kehittämisen käytännön työkaluksi spiraalimallin, joka koostuu suunnittelusta, toteutuksesta ja reflektiosta. Tutkimuksessa totesin myös, että opetusmenetelmäni ja tapani muodostaa opetussisällöt jokaisen ryhmän tarpeisiin sopivaksi on toimiva. Tärkeä tulos ja mahdollinen jatkotutkimusaihe on ryhmäopetusmenetelmien puuttuminen käytännön opetuksestani.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinopettajan näkökulmia kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja yläkoulussa
Kosola, Lotta (2021)Tämä tapaustutkimus selvittää yhden musiikinopettajan näkemyksiä kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja koulun musiikintunnilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella syvähaastattelulla. Haastateltava henkilö ... -
Kun kitara soi, ei itkeä saa : materiaalia kitaransoiton alkeisopetukseen koulussa
Perälä, Antti; Rimppi, Tuomas (2005) -
Kitaraoppilaan toiveiden ja tavoitteiden vaikutus opiskelumotivaatioon
Veijonen, Konsta (2021)Miksi joidenkin oppilaiden käydessä kitaratunneilla opettajalla on toisinaan todella haastavaa yrittäessään motivoida oppilasta kitaransoiton pariin, ja miksi toisaalta toisten oppilaiden suhteen tilanne tuntuu olevan ... -
Leikin suhde kitaransoiton motivaatioon 6–9-vuotiailla
Malinen, Janne (2019)Tutkielmani keskittyy kitaransoiton alkeisopetukseen alakoululaisille lapsille yksilö-opetuksessa, keskiössä on motivaatio ja leikki. Leikin ja motivaation suhde toisiinsa on teoriassa ilmeinen. Selvitän, millä tavoin neljä ... -
Hopeasointu : tapaustutkimus musiikkiteknologian hyödyntämisestä työpajamuotoisessa seniorimusiikkitoiminnassa Jyväskylän kansalaisopistossa lukuvuonna 2012-2013
Laurila, Maiju (2016)Teknologinen kehitys on muuttanut musiikkitoiminnan mahdollisuuksia, seniorit ovat yksi tärkeä kohderyhmä, mutta aiheesta on varsin vähän tutkimusta. Senioreiden osuus väestöstä kasvaa Suomessa ja tilausta seniorimusiikk ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.