Urheilusponsorointisuhteen ominaisuuksien vaikutus suhteisiin liittyvään päätöksentekoon
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli löytää urheilusponsorointisuhteisiin liittyvään päätöksentekoon, eli jatkumiseen tai päättymiseen, liittyviä suhteen ominaisuuksia yritysten näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettisena pohjana käytettiin yleisesti urheilusponsorointiin sekä urheilusponsorointisuhteisiin liittyvää tutkimuskirjallisuutta. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla merkittävien Suomessa toimivien sponsorointia tekevien yritysten edustajia. Lisäksi haastateltavilla henkilöillä tuli olla riittävä kokemus sponsoritoiminnasta. Tutkimuksessa pyrittiin laadullisin menetelmin tunnistamaan urheilusponsorointisuhteiden kannalta merkittäviä tekijöitä suhteeseen liittyvän päätöksenteon kannalta. Tutkimuksen tuloksina tunnistettiin useita suhteiden onnistumista ja epäonnistumista määritteleviä tekijöitä tai ominaisuuksia. Näistä merkittävimpinä ominaisuuksina näyttäytyivät vastikkeellisuus, yhtäläisyys, luottamus, pitkäaikaisuus, osaaminen, aktiivisuus sekä urheilullinen menestys. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä ja analyysin avulla pyrittiin myös tunnistamaan yksittäisten ominaisuuksien merkittävyys tai arvo suhteiden kannalta. Tutkimuksen tulosten perusteella tehtyjen johtopäätösten kautta luotiin viitekehys suhteen onnistumisen määrittelyyn tässä tutkimuksessa merkittävimpinä esiintyneiden ominaisuuksien perusteella. Asettamalla yksittäisten ominaisuuksien vahvuusasteet viitekehyksen asteikoille, voidaan nähdä, määritelläänkö suhde todennäköisemmin onnistuneeksi vai epäonnistuneeksi sponsorin toimesta. Lisäksi johtopäätösten perusteella luotiin yhdeksän kohtaa sisältävä pikaopas sponsorointikohteille omien sponsorointisuhteidensa jatkumisen mahdollisuuden kasvattamiseen. Yleisesti tämän tutkimuksen tuloksia ja niiden perusteella tehtyjä johtopäätöksiä voidaan hyödyntää liittyen sponsorointikohteiden suhdetoiminnan kehittämiseen sponsoreiden kannalta houkuttelevammaksi ja paremmaksi.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28907]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Terapeuttisen harjoitteluintervention vaikutus terveyteen liittyvään elämänlaatuun kroonista päänsärkyä sairastavilla työssä käyvillä naisilla
Kiviluoma-Ylitalo, Marika (2015)Päänsärky on yksi yleisimmistä kokemistamme oireista, sillä lähes jokainen kokee päänsärkyä elämänsä aikana. Päänsäryn muodoista etenkin krooninen päänsärky heikentää elämänlaadun kokemusta laaja-alaisesti ja aiheuttaa ... -
Liiketoimintatiedon hallinnan vaikutus päätöksentekoon yrityksissä
Pekkala, Heikki (2018)Voimakkaan teknologisen kehityksen ja yhä nopeammin muuttuvan liiketoimintaympäristön myötä monissa yrityksissä päätöksenteko perustuu nykyään suurelta osin dataan. Business intelligencellä eli liiketoimintatiedon hallinnalla ... -
Tiedon esitysjärjestyksen vaikutus päätöksentekoon
Hännikäinen, Laura (2024)Ihmisen ja tietokoneen välisessä vuorovaikutuksessa käyttöliittymä on yksi keskeinen työkalu päätöksenteon tukena. Laadukkaalla käyttöliittymäsuunnittelulla voidaan auttaa käyttäjää tekemään laadukkaampia ja nopeampia ... -
Stakeholderista hateholderiksi : pettymyksen vaikutus stakeholder-suhteisiin
Koivu, Anna (2014)