Sponsoroinnin tehokkuuteen vaikuttavat tekijät urheilusponsoroinnin kontekstissa : case JYP & Valtra.
Authors
Date
2019Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sponsorointi on usealle urheiluorganisaatiolle elintärkeä tulonlähde toiminnan rahoittamiseksi ja sponsoroiville yrityksille se on yksi merkittävä markkinoinnin keino. Sponsorointiin sijoitettu rahamäärä on kasvanut viime vuosina tasaiseen tahtiin, mutta samalla sekä kiristynyt taloudellinen tilanne että kilpailu ovat lisänneet sponsoreiden kiinnostusta heidän investoimiensa sponsorointirahojen tehokkuuden tarkasteluun. Sponsoroitavat ovat jääneet valitettavan usein huomioitta sponsorointiin liittyvissä tutkimuksissa. Kuitenkin myös sponsoroitavien olisi oltava tietoisia sponsoroinnin vaikutuksista sponsorointisopimuksiin liittyvän mahdollisimman hyvän neuvotteluaseman saavuttamiseksi.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä urheilusponsoroinnin tehokkuus muodostuu case-yrityksen kohdalla. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat asenteeseen sponsorin brändiä kohtaan ja miten asenne sponsorin brändiä kohtaan vaikuttaa asenteeseen sponsoroitavan brändiä kohtaan. Tehokkuutta tarkasteltiin kuluttajan minäkuvan ja sponsorin brändimielikuvan välisen yhteneväisyyden, sponsorin ja sponsoroitavan välisen yhteneväisyyden, sponsorin brändiin samaistumisen ja sponsorin uskottavuuden kautta. Lisäksi moderaatiovaikutustestissä tutkittiin, kuinka asenne sponsorointia kohtaan vaikuttaa sponsorin brändiin samaistumisen ja sponsorin brändiasenteen sekä sponsorin uskottavuuden ja sponsorin brändiasenteen välisiin suhteisiin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä internetissä toteutettavana kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmänä oli jääkiekkojoukkue JYPin kannattajat. Linkki kyselyyn jaettiin seuran Facebook-sivujen kautta kohderyhmän tavoittamiseksi. Saadut vastaukset (N=318) analysoitiin IBM SPSS Amos-ohjelmistolla.
Saatujen vastauksien perusteella kaikki hypoteesit, lukuun ottamatta tutkimuksen moderaatiohypoteeseja, saivat tukea. Tulosten perusteella minäkuvan ja brändimielikuvan välisellä yhteneväisyydellä oli positiivinen vaikutus sponsorin brändiin samaistumiseen ja sponsorin uskottavuuteen. Sponsorin ja sponsoroitavan välisellä yhteneväisyydellä oli positiivinen vaikutus sponsorin uskottavuuteen ja asenteeseen sponsorin brändiä kohtaan, joka taas vaikutti asenteeseen sponsoroitavan brändiä kohtaan.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23442]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ohjelmoijan tehokkuuteen vaikuttavat tekijät
Mustonen, Lassi (2020)Tässä tutkielmassa kartoitetaan aikaisemmasta tutkimuksesta löytynyttä tehokkuuteen liittyvää kirjallisuutta eri näkökulmista. Määritellään keskeisimmät termit ja tarkastellaan, miten ohjelmoijan tehokkuutta voidaan mitata ... -
"Mitä me oikeastaan ollaan?" : identifikaation, organisaatioidentiteetin ja brändin kolmiyhteys helsinkiläisen urheiluseuran kontekstissa.
Jousi, Julius (2018)Osana yleisempiä yhteiskunnallisia muutoksia, urheiluseurojen toimintaympäristö on ollut viimeisten vuosikymmenten aikana murroksessa. Yksi näistä muutoksista koskee ihmisten henkilökohtaisia yhteisösiteitä. Seurat eivät ... -
Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
Reuna, Nelli (2020)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ... -
Koettuun informaatioteknologian hyödyllisyyteen vaikuttavat tekijät hoitotyöntekijöillä
Hänninen, Kaisa (2015)Terveydenhuoltoon suunnattu informaatioteknologia on lisääntynyt viimeisten vuosien aikana merkittävästi ja sen odotetaan lisääntyvän edelleen. Teknologian käyttöä kuvaavan TAM-mallin mukaan koetulla hyödyllisyydellä on ... -
Elektronisen urheilun seuraaminen, motiivit ja joukkueeseen samaistuminen
Pyöriä, Markus (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kuluttajien motiivit vaikuttavat heidän elektronisen urheilun seuraamiseensa sekä joukkueeseen samaistumiseen. Tutkimus pohjautui tietoon siitä, että kuluttajan urheilun ...