Kielivalinnat ja opetusteknologia suomi vieraana kielenä -opetuksessa venäläisissä yliopistoissa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus keskittyy suomi vieraana kielenä -opiskeluprosessiin venäläisissä korkeakouluissa. Tavoitteena on selvittää, millainen rooli venäjän ja suomen kielillä on oppitunneilla sekä käsitellä
opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä suomen kielen oppimisprosessista, kielivalinnoista ja
opetusteknologian käytöstä. Tarkastelun kohteena on myös se, millaista oppimisteknologiaa suomen
kielen opiskelijat käyttävät suomen kielen luokkahuoneen ulkopuolella.
Opetus- ja oppimisteknologialla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa erilaisia teknisiä välineitä, sovelluksia
ja ympäristöjä, joita voidaan käyttää suomen kielen oppitunneilla, ja jotka voivat olla hyödyllisiä suomea
vieraana kielenä -opetuksessa ja opiskelussa (ks. Mutta, Pelttari, Lintunen & Johansson 2014.)
Kielivalinnoilla ymmärretään sitä, mitä kieliä on tarjolla vieraan kielen opetuksessa ja millaisissa
konteksteissa niitä käytetään sekä millä kielillä vieraan kielen opetus toimitaan (Pietarinen, Kolehmainen
& Kuosmanen 2011).
Tutkimuksen lähestymistavat ovat laadullinen haastattelututkimus ja sisällönanalyysi. Tutkimuksen
aineistonkeruumenetelmä on teemahaastattelu. Haastateltavat ovat kolme opiskelijaa ja kaksi opettajaa.
Tutkimuskysymykset liittyvät kieliympäristöön, oppimisympäristöön sekä puhumisen taidon arviointiin.
Toteutin haastattelut venäjäksi ja litteroin sekä käänsin ne suomeksi ennen analyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että venäjän kieltä käytetään suomen kielen tukena luokkahuoneessa.
Venäjän kieltä käytetään, jos harjoitusten ohjeet jäävät ymmärtämättä oppitunneilla tai jos opiskelijat
kysyvät opettajilta sanan merkityksestä. Haastatteluissa ilmeni, että opiskelijat arvostavat
opetusteknologian käyttöä opetuksessa ja pitävät sitä hyvänä tapana monipuolistaa pedagogista
toimintaa. Sekä opettajat että opiskelijat kuitenkin huomauttavat, että opetusteknologiaa voitaisiin
käyttää laajemmin, jos tilat ja tilojen kapasiteetit sen sallisivat. Oppitunneilla opiskelijat eivät saa paljon
kommentteja ja palautetta puhumistaidostaan, mutta he saavat loppupalautetta opettajalta kokeen
jälkeen.
Tutkimuksen tulokset havainnollistavat suomen kielen opetuksen piirteitä korkeakoulutasolla Venäjällä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa opetustyössä ja suomen kielen opiskelijoiden
oppimismotivaatioon ja suomen kielen opettajien ammatilliseen kehittymiseen liittyvissä tutkimuksissa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ekologinen näkökulma s2-pedagogiikkaan monimediaisissa ympäristöissä Suomen kielen ja kulttuurin opetuksessa ulkomaisissa yliopistoissa
Luoma, Meri (2019)Suomen kieltä ja kulttuuria opetetaan noin sadassa yliopistossa eri puolilla maailmaa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaisten yliopistojen opettajien ja opiskelijoiden monimediaiseen opetukseen liittyviä käsityksiä. ... -
Hybridiopetus A2-kielen opetuksessa
Tolvanen, Nina; Pesonen, Elviira; Bärlund, Pia (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia edellytyksiä vapaaehtoisen A2-oppimäärän toteuttaminen hybridiopetuksena vaatii kuntatasolla. Aihetta lähestytään yhtäältä opettajien näkökulmasta ja toisaalta opetuksenjärjestäjän. ... -
Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2
Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Walter de Gruyter GmbH, 2022)Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja ... -
Miksi ja miten käyttää selkokirjallisuutta S2-opetuksessa?
Kastari, Mervi (Tampereen seudun S2-opettajat ry., 2020)S2 merkitsee suomea toisena kielenä. Monet sen käyttäjät ovat maahanmuuttajia. S2-lukijat ovatkin eräs merkittävä selkokirjallisuuden lukijaryhmä. Myös kielenopetuksessa monet opettajat suosivat selkokirjallisuutta, sillä ... -
New Materialist Explorations into Language Education
Ennser-Kananen, Johanna; Saarinen, Taina (Springer International Publishing, 2023)This open access book analyzes language education through a socio-material framework. The authors revisit their position as researchers by decentering themselves and humans in general from the main focus of research ...