University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ekologinen näkökulma s2-pedagogiikkaan monimediaisissa ympäristöissä Suomen kielen ja kulttuurin opetuksessa ulkomaisissa yliopistoissa

Thumbnail
View/Open
926.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Luoma, Meri
Date
2019
Discipline
Suomen kieliFinnish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suomen kieltä ja kulttuuria opetetaan noin sadassa yliopistossa eri puolilla maailmaa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaisten yliopistojen opettajien ja opiskelijoiden monimediaiseen opetukseen liittyviä käsityksiä. Monimediaisia ympäristöjä analysoidaan ekologisessa viitekehyksessä affordanssin ja toimijuuden käsitteiden kautta. Lisäksi tarkastellaan sitä, mitkä ulkoiset tekijät rajoittavat monimediaisen pedagogiikan toteutumista ulkomaisten yliopistojen kontekstissa. Monimediaisella pedagogiikalla tarkoitetaan tässä tutkimuksessa oppijalähtöistä kielenopetusta, jossa käytetään laajoja oppimisympäristöjä (Taalas 2005, 2007; Jalkanen & Taalas 2015) ja jossa oppija nähdään sosiokulttuurisen ja ekologisen lähestymistavan mukaisesti aktiivisena toimijana. Tutkimuksen aineisto on kerätty verkkokyselyillä ja puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Opettajien kyselyyn saatiin 23 ja opiskelijoiden kyselyyn 26 vastausta. Haastattelut tehtiin neljälle opettajalle ja neljälle opiskelijalle. Aineiston analyysissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että affordansseina pidetään autenttiseksi koetun kielenkäytön piirteitä, sanastoa sekä kulttuuriin liittyviä ilmiöitä. Monimediaisessa pedagogiikassa voidaan tukea oppijoiden toimijuutta esimerkiksi yksilöllisten tavoitteiden asettamisen ja itsearviointien kautta. Toisaalta opiskelijoiden opettajalta kaipaama tuki liittyy pääsääntöisesti kielioppivirheiden korjaamiseen. Monimediaisen pedagogiikan kehittämistä rajoittaa se, etteivät opiskelijat ja opettajat ole sosiaalistuneet oppimisprosesseja tukeviin käytänteisiin. Lisäksi rajoitteita ovat käytössä olevat ajalliset ja taloudelliset resurssit sekä asenteet, jotka vaikeuttavat monimediaisen opetuksen vakiinnuttamista. Tutkimuksen tuloksia voi soveltaa käytännön opetustyössä, opettajien koulutusta suunniteltaessa sekä lisätutkimusta tehtäessä. ...
Keywords
suomi vieraana kielenä tarjouma kieliekologia toimijuus suomi toisena kielenä kielen oppiminen pedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201907023519

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • IKI-hankkeen satoa : ideoita S2-pedagogiikkaan ja kielitietoisuuteen varhaiskasvatuksen arjessa 

    Pesu, Emma (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)
    Tässä artikkelissa esitellään IKI-hankkeeseen osallistuneen varhaiskasvatusryhmän kielitietoista toimintaa ja pohditaan, miten suomi toisena kielenä -pedagogiikka ilmenee päiväkotiryhmän arjessa. Aineistoa tarkastellaan ...
  • Kielen oppimisen ekologiaa : maahanmuuttajaäidit kertovat 

    Dufva, Hannele (Kotikielen seura, 2021)
  • Variaatio oppimisen osoittajana ja ohjaajana 

    Martin, Maisa; Kaivapalu, Annekatrin (Kotikielen seura, 2021)
  • Kokemuksia humanoidirobotin käytöstä maahanmuuttajien suomen kielen opetuksessa työpaikoilla 

    Köpman, Ellinoora; Kouri, Susanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)
    Ammattiopisto Lappiassa toteutettiin vuosina 2018–2020 Oma polku maahanmuuttajalle -hanke (ESR), jossa keskiössä oli maahanmuuttajien työllistymisen ja suomen kielen oppimisen tukeminen. Hanke mahdollisti Nao 6 -humanoidirobotin ...
  • Kirjallisuus lukutaidon kehittymisen tukijana peruskoulun suomi toisena kielenä -opetuksessa 

    Mäntynen, Marika (2016)
    Maisteritutkielmassani tarkastelen, miten S2-oppilaan lukutaitoa voi kehittää kaunokirjallisuuden avulla. Syksyllä 2016 käyttöön otettu uusi opetussuunnitelma korostaa kirjallisuuden asemaa myös suomi toisena kielenä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre