Arvon muodostuminen korkeakoulujen yhteisessä verkko-opintotarjonnassa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää syvällisemmin ilmiötä korkeakoulutuksen yhteisen digitaalisen verkko-opintotarjonnan arvon muo-dostumisesta ja miten arvon muodostumista voidaan hyödyntää yhteisen digitaalisen verkko-opintotarjonnan kehittämisessä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mistä tekijöistä korkeakoulujen yhteisen verkko-opintotarjonnan arvo muodostuu, ja millaisia tarpeita ja edellytyksiä verkko-opintotarjontaan liittyen voidaan tunnistaa.
Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu asiakkaan arvon muodostumisen ja arvon yhteisluomisen teorioihin. Tutkimuksessa tarkastellaan arvoteorioiden sovellettavuutta korkeakoulujen yhteisen digitaalisen verkko-opintotarjonnan konseptissa. Verkko-opintotarjonnan arvon muodostumista analysoidaan sekä korkeakouluopiskelijan että korkeakoulutoimijoiden näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa keskiöön on nostettu näiden näkökulmien vuorovaikutteinen luonne, jossa arvon käsitetään syntyvän vuorovaikutuksessa asiakkaan ja palveluntarjoajan yhteisellä arvoalueella.
Tutkimuksen lähestymistavaksi valittiin laadullinen tapaustutkimus, joka mahdollisti syvällisemmän perehtymisen tutkittavaan ilmiöön ja tutkimusai-neisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksessa selvisi, että yhteisen verkko-opintotarjonnan arvo on monimutkainen ja moniulotteinen käsite, joka muodostuu useista eri tekijöistä. Opiskelijan mieltämä arvo on arvio verkko-opintotarjonnan ominaisuuksien tarjoamista hyödyistä ja aiheuttamista seurauksista, jotka joko helpottavat tai estävät opiskelijan tavoitteiden saavuttamista opinnoissaan. Tämä tutkimus korostaa arvon muodostumisen vuorovaikutteista luonnetta, jossa lopullinen verkko-opintotarjonnan arvo muodostuu korkeakouluorganisaation arvoulottuvuuden ja korkeakoulu-opiskelijan arvoulottuvuuden vuorovaikutuksessa. Johtopäätöksenä todettiin että, arvotekijöiden perusteellinen selvittäminen on hyödyllinen toimintatapa, joka tarjoaa työkaluja ja arvokasta tietoa yhteisen laadukkaan ja monipuolisen verkko-opintotarjonnan kehittämiselle.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
Haapio, Heidi (2018)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia arvon tyyppejä nousee esiin, kun asiakkaat tarkastelevat S-ryhmän Omat ostot –järjestelmästä heistä kerättyä ostotietoa, joka on omadataa. Omadatalla tarkoitettiin tässä ... -
Korkeakoulujen yhteinen tutkintotavoitteinen koulutus : toiminta- ja koulutusmalli
Kaihlavirta, Auri; Kärkkäinen, Tommi; Isomöttönen, Ville; Valpe, Kati; Laurila, Riikka (Jyväskylän yliopisto, 2012)Tämä raportti on syntynyt osana Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa DI/FM-yhteiskoulutuksen kehittäminen -hanketta. Raportissa tarkastellaan yhtä toimenpiteistä, joilla reagoitiin Keski-Suomen alueella alkaneeseen ... -
The Future of Co-Creation
Seppä, Marko; Tanev, Stoyan (Talent First Network, 2011)The objective of this article is to provide a brief summary of the key directions in value co-creation research that have emerged in the last 10 years. It points to several emerging streams in value co-creation research ... -
Onko aikuisuudella merkitystä? : mielikuvat osana aikuisuuteen liittyvää arvokeskustelua
Kiili, Johanna (2005) -
Universalisti vai suoriutuja : suomalaisten jakautuminen Shalon Schwartzin arvotypologiaan sosiodemografisten taustamuuttujien valossa
Mihailov, Meri (2015)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää kuinka suomalaiset jakautuvat sosiodemografisten taustamuuttujien mukaan sosiaalipsykologi ja arvotutkija Shalom Schwartzin kymmmenen arvon arvotypologiaan. Sosiodemografisina taustamuuttujina ...