"On reilua, että voin itsekin katsoa ostoksiani" : arvon muodostuminen omadatan kontekstissa
Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia arvon tyyppejä nousee esiin, kun asiakkaat tarkastelevat S-ryhmän Omat ostot –järjestelmästä heistä kerättyä ostotietoa, joka on omadataa. Omadatalla tarkoitettiin tässä tutkielmassa yrityksen asiakkaistaan keräämää tietoa, jonka yritys antaa takaisin asiakkaille valmiiksi personoidussa, analysoidussa ja visualisoidussa muodossa. Arvonluomista lähestyttiin siitä näkökulmasta, että arvo syntyy käytön aikana arvon yhteisluomisen prosessissa. Arvoja tarkasteltiin Holbrookin arvotypologian kautta.
Aikaisempaa tutkimusta omadatasta löytyi varsin vähän. Useimmat tutkimukset keskittyivät siihen, millaista omadataa on olemassa ja mihin tietoja on mahdollista käyttää. Lisäksi aiemmin on tutkittu sitä, miten asiakkaat itse keräävät itsestään tietoa esimerkiksi aktiivisuusrannekkeilla. Tämä tutkimus puolestaan selvitti, millaista arvoa syntyy tai tuhoutuu, kun asiakkaat tarkastelevat omia ostotietojaan.
Tutkielmassa selvisi, että omadataa tarkastelemalla syntyi tai tuhoutui kuusi erilaista arvoa: leikkisyys, reflektointi, oppiminen, arjen helppous, avoimuus ja yksityisyys. Näistä kaikki muut koettiin sekä myönteisenä että kielteisenä, vain yksityisyys nousi esiin ainoastaan kielteisenä arvona. Holbrookin typologiaan sovellettuna myönteiset arvotyypit olivat pääasiassa aktiivisia ja kielteiset taas reaktiivisia. Lisäksi arvot olivat suurimmaksi osaksi itsestä lähtöisin olevia, jolloin asiakas saa itselleen arvoa. Arvon todettiin syntyvän käytön yhteydessä. Asiakas saa arvoa vain, jos hän itse haluaa käyttää järjestelmää ja tarkastelee sieltä saatavaa omadataa. Jos taas asiakas ei ole kiinnostunut käyttämään järjestelmää tai kokee, että sieltä saava tieto on turhaa, ei arvoa synny.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Arvon muodostuminen korkeakoulujen yhteisessä verkko-opintotarjonnassa
Leppälä, Susanna (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää syvällisemmin ilmiötä korkeakoulutuksen yhteisen digitaalisen verkko-opintotarjonnan arvon muo-dostumisesta ja miten arvon muodostumista voidaan hyödyntää yhteisen digitaalisen ... -
Value propositions in augmented reality mobile games : most desirable game features in Pokémon GO
Honka, Niina (2022)Tämä pro gradu -tutkielma tutkii arvoa, arvon yhteisluontia ja erilaisia arvoehdotuksia maailmanlaajuisessa ja suositussa lisätyn todellisuuden mobiilipelissä, Pokémon GO:ssa. Tutkielman tavoitteena on selvittää mitä ovat ... -
Käyttäjätyytyväisyyden ja arvon yhteisluomisen vaikuttavuus käyttäjän kokemukseen ERP-järjestelmästä
Kaitainen, Minna (2020)Yhtenä merkittävänä ihmisen ja teknologian välisen vuorovaikutuksen kehitystrendinä on ryhdytty painottamaan tehokkuuden sijaan kokemuksellisuutta ja merkityksen luomista teknologian käyttäjälle. Tehokkuuteen tähtäävän ... -
Asiakasuskollisuuden muodostuminen jäsenyyteen perustuvien palvelujen kontekstissa : Case SatsElixia
Jaakkola, Anni (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia liikuntakeskus SatsElixian asiakkaiden kokeman arvon vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Lisäksi haluttiin selvittää tyytyväisyyden ja uskollisuuden välistä suhdetta testaamalla sitä ... -
Osallistujien motivaation muodostuminen ja hyödyntäminen online-yhteisössä
Koivisto, Minna (2017)Digitalisaation myötä yritykset ja brändit rakentavat online-yhteisöjä sitouttaakseen asiakkaita ja kuluttajia tiiviimmin omien sisältöjensä pariin. Taustalla on usein tavoite liiketoiminnan kasvusta, mutta myös kuluttajien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.