Korkeakoulujen yhteinen tutkintotavoitteinen koulutus : toiminta- ja koulutusmalli
Julkaistu sarjassa
Informaatioteknologian tiedekunnan julkaisuja / Jyväskylän yliopistoPäivämäärä
2012Tämä raportti on syntynyt osana Euroopan sosiaalirahaston rahoittamaa DI/FM-yhteiskoulutuksen kehittäminen -hanketta. Raportissa tarkastellaan yhtä toimenpiteistä, joilla reagoitiin Keski-Suomen alueella alkaneeseen äkilliseen rakennemuutokseen vuosina 2008 – 2009. Toimenpide konkretisoitui Jyväskylän yliopiston sekä Tampereen teknillisen yliopiston järjestämänä yhteiskoulutuksena, jonka tavoitteena oli kehittää rakennemuutoksen kohderyhmän osaamista ja koulutusta alueellisten yritysten ja elinkeinorakenteen tarpeiden mukaisesti. Koulutuksen kohderyhmänä olivat alemman korkeakoulututkinnon suorittaneet työttömät tai työttömyysuhan alla olleet tuotekehitys-, prosessi- tai tuotantotehtävissä tekniikka- tai energia-alalla työskennelleet henkilöt. Koulutuksessa heille avautui mahdollisuus päivittää alempi korkeakoulututukintonsa (esimerkiksi insinööri (AMK) tai luonnontieteiden kandidaatti) diplomi-insinöörin tai filosofian maisterin tutkintoon vaativien järjestelmien hallinnan ja optimoinnin tai kestävän energian koulutusohjelmassa. Molempien tutkintojen opetus järjestettiin Jyväskylän yliopistossa.
Raportissa kuvaillaan sekä yhteiskoulutuksen hankkeistusprosessi sekä itse koulutuksen vaiheet. Saatujen kokemusten perusteella raportissa esitetään toimintamalli korkeakoulutukselliselle reagoinnille äkillisen rakennemuutoksen kontekstissa sekä koulutusmalli, joka määrittää käytännön tasolla kahden yliopiston järjestämän aikuisopiskelijoille suunnatun yhteiskoulutuksen järjestämisen. Molempien mallien tarkoituksena on antaa valmiuksia toteuttaa vastaavanlainen koulutushanke alueella, jolla äkillinen rakennemuutos koskettaa korkeasti koulutettua työvoimaa. Raportin on laatinut hankkeen vastuuorganisaatio, Jyväskylän yliopiston informaatioteknologian tiedekunta.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-4990-7ISSN Hae Julkaisufoorumista
2323-5004Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
PROFIT-projektin vaikuttavuusraportti
Itkonen, Kari; Storhammar, Esa (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
ScienceIT-verkkokoulu : esiselvitys
Hiltunen, Leena; Kangas, Mika; Kaihlavirta, Auri; Paananen, Henry; Rantonen, Mika (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Four Career Stories from Doctoral Students to Doctoral Holders : Qualitative Longitudinal Examination
Maunula, Minna (Sciencedomain International, 2023)Aims: Universities and their doctoral programs open a range of career opportunities for doctoral students and doctors. There is a need to problematize assumptions related to the construction of doctoral careers. This study ... -
Tutkimuksia ammatillisesta koulutuksesta ja inhimillisestä pääomasta yli elinkaaren
Ollikainen, Jani-Petteri (Edistyksellinen tiedeliitto, 2022) -
A tale of two trade-offs : Effects of opening pathways from vocational to higher education
Ollikainen, Jani-Petteri; Karhunen, Hannu (Elsevier BV, 2021)This paper studies the effects of a vocational secondary school reform implemented in Finland between 1999 and 2001. The reform extended vocational two-year programs to three years and made all graduates eligible to apply ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.