Show simple item record

dc.contributor.advisorAlasuutari, Maarit
dc.contributor.advisorTerävä, Johanna
dc.contributor.authorRauhala, Marikki
dc.date.accessioned2021-06-14T10:06:36Z
dc.date.available2021-06-14T10:06:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76490
dc.description.abstractTässä varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin vanhempien osallistumisen kysymyksiä varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Aihe on ajankohtainen, sillä vanhempien osallisuudesta säädetään suhteellisen tuoreessa lainsäädännössä. Tämä laadullinen tutkimus koostui kolmesta fokusryhmäkeskustelusta, joihin osallistui kevään 2017 aikana yhteensä kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajaa kahdesta kaupungista. Keskustelut analysoitiin diskurssianalyysillä, käyttäen apuna odotusanalyysin keinoja. Tutkielman tulokset osoittivat varhaiskasvatuksen opettajien puheesta löytyvän neljänlaista diskurssia jäsentämään vanhempien osallistumista: vastuuttamisdiskurssi, tietämättömyyden diskurssi, toimintakulttuuridiskurssi sekä asiantuntijuusdiskurssi. Vanhempia tahdottiin konkreettisesti mukaan osallistumaan itse tekemiseen, eikä niin, että vanhemmat esittävät toiveita, joiden toteutus jää työntekijöiden vastuulle. Työntekijät esittivät, etteivät vanhemmat tunne riittävästi varhaiskasvatuksen arkea, jonka vuoksi heillä voi olla epärealistisia toiveita. Vanhempien osallistumisen uskottiinkin lisääntyvän, mikäli vanhemmat olisivat enemmän läsnä varhaiskasvatuksen arjessa. Kuitenkin varhaiskasvatuksen luonne näyttäytyy osin jännitteisenä sen suhteen, onko varhaiskasvatus suljettu vai avoin tila. Vanhempien osallistumista näyttäisi rajaavan se, kuinka tulkitaan vanhempien ja työntekijöiden kasvatusosaamisen asiantuntijuuden alueita. Vanhempien asiantuntijuus tulkittiin olevan etenkin oman lapsensa tuntemuksessa, kun taas työntekijät kuvattiin pedagogisiksi asiantuntijoiksi. Tutkielman tuloksista on pääteltävissä, että varhaiskasvatusta ohjaaviin asiakirjoihin kaivattaisiin konkreettisempaa ohjeistusta vanhempien osallistumiselle.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleVanhempien osallistuminen varhaiskasvatuksessa työntekijöiden näkökulmasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106143693
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoosallistuminen
dc.subject.ysokasvatusyhteistyö
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record