Alle kolmivuotiaiden vallan ilmentymät ja niitä välittävät viestinnän keinot varhaiskasvatuksen vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vallan mielletään kuuluvan luontevaksi osaksi kasvatusta, aikuisen ominaisuutena. Valtaa on tutkittu lasten näkökulmasta vain aikuisten valtaan reagoimisena, ei lasten itsenäisenä toimintana. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää millaisia vallan ilmenemisen muotoja ja niissä käytettäviä viestinnän keinoja alle kolmivuotiaat käyttävät vertaissuhteisiin liittyvässä vuorovaikutuksessa.
Aineistonkeruu toteutettiin pidennetyn aukioloajan varhaiskasvatusyksikön kahdessa alle kolmivuotiaiden ryhmässä. Tutkimusaineisto koostui kevät-talvella 2021 kahdeksana päivänä kerätyistä, suurempaan VALTAKO-hankkeen havainnointiaineistoon kuuluvista, vertaissuhteisiin liittyvistä katkelmista. Tutkimus toteutettiin laadullisin, fokusoidun etnografian menetelmin. Taustana aineistolähtöiselle analyysille käytettiin valtateoreettisen kirjallisuuden luokitteluja, huomioiden etteivät ne suoraan sovellu pienten lasten tutkimiseen. Saatuja vallan ilmenemien luokkia tarkasteltiin vielä viestinnän keinojen osalta vuorovaikutusteoriaa lainaten.
Tutkimustulosten mukaan alle kolmivuotiaiden vallan ilmentäminen oli runsasta ja monipuolista, yhdessä tekemisen ollen muodoista yleisin. Nonverbaalinen viestintä hallitsi keinoja ja verbaaliset keinot kohdistuvat lähes yksinomaan aikuisille. Aikuiset osallistuivat tilanteisiin aktiivisesti ohjaten ja ristiriitoja ennaltaehkäisten. Lapset nähtiin tutkimisen arvoisina, taitavasti ja moninaisesti valtaa ilmentävinä toimijoina, jotka käyttivät viestinnällisiä vahvuuksiaan päämääriensä saavuttamiseksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28136]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia alle kolmivuotiaiden pedagogiikasta
Puhakka, Reetta; Liehu, Erika (2021)Aiemmissa tutkimuksissa on tuotu esille varhaiskasvatuksen opettajien haasteita toteuttaa alle kolmivuotiaiden pedagogiikkaa. Lisäksi opettajien osaamisen ajatellaan tulevan paremmin hyödynnetyksi isompien lasten ryhmissä. ... -
Ainejärjestöjen ympäristövastaavien henkilökohtainen ja sosiaalinen identiteetti ilmastonmuutokseen liittyvässä vuorovaikutuksessa
Hallikainen, Titta (2021)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli ymmärtää millainen merkitys ilmastonmuutokseen liittyvällä vuorovaikutuksella on ainejärjestöjen ympäristövastaavien käsityksiin henkilökohtaisesta ja sosiaalisesta identiteetistä. ... -
Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
Nieminen, Jenna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ...