Show simple item record

dc.contributor.advisorWilska, Terhi-Anna
dc.contributor.authorHaapanen, Emilia
dc.date.accessioned2021-06-11T09:26:01Z
dc.date.available2021-06-11T09:26:01Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76445
dc.description.abstractTämä tutkimus tarkastelee muodin kuluttajien kulutusasenteita ja -tottumuksia kesällä 2020 käydyissä verkkokeskusteluissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia merkityksiä on annettu muotijärjestelmälle, muodin kuluttajuudelle ja miten erilaiset muodin kuluttamisen tavat heijastelevat ihmisten arvoja ja asenteita, mitä tulee muodin kuluttamiseen. Tutkimuksen aineistona toimii kesällä 2020 kerätty otos Twitter - keskusteluista. Kontekstina keskusteluille toimii Lirika Matoshin julkisuutta kerännyt “The Strawberry Dress” ja sen synnyttämät kohut. Aineiston analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty laadullista sisällönanalyysia, jonka kautta aineiston tuloksia on esitetty teemoittelevan esitystavan avulla. Tutkimuksen tieteenfilosofiseksi lähtökohdaksi on valittu sosiaalinen konstruktionismi, ja tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat erilaiset kulutusteoriat, jotka voidaan yhdistää vaatemuodin kulutukseen. Analyysissä aineistosta muodostui kolme teemakokonaisuutta, jotka tuottavat merkityksiä muotijärjestelmästä sekä muodin kuluttamisesta ja sen tavoista. Tuloksista näkyy, että muotijärjestelmä näyttäytyy julkisessa keskustelussa kapitalistisena instituutiona, jonka luomat normit määrittelevät ihmisten tottumuksia ja mahdollisuuksia kuluttaa erityyppistä vaatemuotia. Muodin ja luksuksen demokratisoitumisen myötä kaikilla kuitenkin nähdään olevan oikeus näiden kuluttamiseen itselleen mahdollisilla tavoilla. Tuloksissa pikamuoti ja siihen kytkeytyvät tavat mielletään siitä huolimatta moraalisesti kyseenalaisiksi tavoiksi kuluttaa, kun taas yleisesti hyväksytyimmäksi nähdään vihreä ja kestävyyttä tukeva muodin kuluttaminen.fi
dc.format.extent103
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermuodin kulutus
dc.subject.otherkulutusasenteet
dc.subject.otherpikamuoti
dc.subject.otherkestävä muoti
dc.titleTapaus “The Strawberry Dress” : analyysi muodin kuluttamiselle ja muotiteollisuudelle luoduista merkityksistä Twitter -keskusteluissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106113652
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomuoti
dc.subject.ysopukeutuminen
dc.subject.ysovaateteollisuus
dc.subject.ysoostokäyttäytyminen
dc.subject.ysomuotiala
dc.subject.ysokuluttajuus
dc.subject.ysoverkkokeskustelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record