Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin
Tekijät
Päivämäärä
2015Ihmiskunnan elämä maapallolla on tällä hetkellä kestämättömällä pohjalla, sillä väestönkasvun ja kasvavan kulutuksen seurauksena luontoa kuormitetaan jopa peruuttamattomalla tavalla. Kasvavan kulutuksen yhtenä syynä on konsumerismin eli kulutukseen perustuvan hyvinvointiaatteen valta-asema useissa yhteiskunnissa, minkä seurauksena kulutuksesta on tullut yksi keskeisimmistä kehityksen ja hyvinvoinnin mittareista. Kestävä elämäntapa edellyttää nuorten kulutustottumusten muuttumista, sillä myös nuoret ovat merkittäviä kuluttajia yhteiskunnassa. Käyttäytymisen takana oleviin arvoihin ja asenteisiin pyritään vaikuttamaan muun muassa peruskoulussa annettavalla ympäristökasvatuksella. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako yläkoulun biologian oppiaineessa järjestettävä ympäristökurssi oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin. Hypoteesina oli, että ympäristökasvatuksen myötä oppilaiden asenteet muuttuvat ympäristömyönteisimmiksi ja nuoret haluavat muuttaa käyttäytymistään kestävän elämäntavan mukaiseksi. Tutkimusta varten muodostettiin koe- ja kontrolliryhmät kahdesta keskisuomalaisen yläkoulun 9-luokan oppilaista. Koe-ryhmään kuuluvat oppilaat suorittivat tutkimuksen aikana ympäristökasvatukseen keskittyvän Yhteinen ympäristö –kurssin. Kontrolliryhmä puolestaan suoritti kyseisen kurssin vasta tutkimuksen jälkeen. Tutkimusmenetelminä käytettiin lomakekyselyjä ja yksilöhaastatteluja. Lomakekysely tehtiin ennen Yhteinen ympäristö –kurssia ja välittömästi sen jälkeen, haastattelut kurssin jälkeen. Yhteinen ympäristö –kurssilla oli lievä positiivinen vaikutus nuorten ympäristö- ja kulutusasenteisiin. Ympäristö- ja kulutusasenteet myös korreloivat positiivisesti keskenään. Ympäristömyönteisistä asenteistaan huolimatta nuorilla ei ollut selvää aikomusta muuttaa kulutustottumuksiaan ympäristömyönteisimmiksi. Tutkimus osoitti, että aikaisemmissa tutkimuksissa havaittu kuilu ympäristömyönteisen asenteen ja käyttäytymisen välillä on todellinen, jonka kaventamiseksi tulisi ympäristökasvatuksessa kiinnittää jatkossa erityistä huomiota.
...
Human life on earth is currently unsustainable, because the nature is changed even in an irreversible way as a result of population growth and increased consumption. In many societies, one reason for the growing consumption is the predominance of consumerism that is a welfare principle based on consumption. As a result of this predominance, consumption has become one of the key indicators of development and prosperity of the humankind. Sustainable lifestyle requires a change of consumption habits of young people, because they are also major consumers in society. Values and attitudes behind the behavior are sought to be influenced, for example, by the environmental education given at primary schools. The aim of this study was to find out whether the environment course, being part of secondary school biology subjects, affects environmental and consuming attitudes of the pupils. It was hypothesized that following the environmental education, pupils' attitudes change greener and they want to change their behavior more sustainable. For the study, an experimental and a control group were formed from the pupils of two ninth grade classes of secondary school located in central Finland. During the study, pupils belonging to the experimental group took a course focusing on environmental issues. The control group, in turn, completed the course after the study. The study methods used were questionnaires and individual interviews. The form queries were conducted before the course and immediately after that, the interviews after the course. The course had a slightly positive impact on young people's environmental and consuming attitudes. The environmental and consuming attitudes had also a positive correlation. Despite their positive environmental attitudes, students did not have a clear intention to change their consumption habits greener. This study revealed that the gap between environmentally friendly attitude and behavior observed in previous studies is real. In future, a special attention should be paid to environmental education to narrow this gap.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kvantitatiivinen tutkimus ympäristöasenteiden ja toimijuuden yhteydestä
Heikkinen, Suvi (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, onko ympäristöhuolella yhteyttä yksilön ympäristötoimijuuteen. Ilmiöiden välisen yhteyden lisäksi tutkin onko sukupuolella, iällä, koulutuksella tai tuloilla yhteyttä ympäristöhuoleen ... -
Ympäristöhallinta osana Suomen Palloliiton organisaatiokulttuuria
Posio, Seriina (2021)Jatkuvasti kasvanut ympäristö- ja ilmastokeskustelu sekä kestävän ajattelun vaaliminen ovat ulottuneet myös liikuntasektorille ja suomalaiseen jalkapalloon. Useat liikunta-alan organisaatiot, kuten Suomen Palloliitto ovat ... -
Kulttuuriympäristökasvatus lasten ja nuorten osallistavassa ympäristösuunnittelussa
Väänänen, Anna (2024)Tämä Pro Gradu-tutkielma tarkastelee lasten ja nuorten osallistavan kaupunkisuunnittelun menetelmiä ja toimintatapoja lähestyen aihetta kulttuuriympäristökasvatuksellisesta näkökulmasta. Tutkimus käsittelee Suomen ... -
Liikuntakasvatuksen opiskelijoiden ympäristöasenteet : ympäristökasvatus osaksi liikuntakasvatusta?
Koskenranta, Hilkka (1999)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.