Tapaus “The Strawberry Dress” : analyysi muodin kuluttamiselle ja muotiteollisuudelle luoduista merkityksistä Twitter -keskusteluissa
Tämä tutkimus tarkastelee muodin kuluttajien kulutusasenteita ja -tottumuksia kesällä 2020 käydyissä verkkokeskusteluissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia merkityksiä on annettu muotijärjestelmälle, muodin kuluttajuudelle ja miten erilaiset muodin kuluttamisen tavat heijastelevat ihmisten arvoja ja asenteita, mitä tulee muodin kuluttamiseen. Tutkimuksen
aineistona toimii kesällä 2020 kerätty otos Twitter - keskusteluista. Kontekstina keskusteluille
toimii Lirika Matoshin julkisuutta kerännyt “The Strawberry Dress” ja sen synnyttämät kohut.
Aineiston analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty laadullista sisällönanalyysia, jonka kautta aineiston tuloksia on esitetty teemoittelevan esitystavan avulla. Tutkimuksen tieteenfilosofiseksi lähtökohdaksi on valittu sosiaalinen konstruktionismi, ja tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat erilaiset kulutusteoriat, jotka voidaan yhdistää vaatemuodin kulutukseen. Analyysissä aineistosta muodostui kolme teemakokonaisuutta, jotka tuottavat merkityksiä muotijärjestelmästä sekä muodin kuluttamisesta ja sen tavoista. Tuloksista näkyy, että muotijärjestelmä näyttäytyy julkisessa keskustelussa kapitalistisena instituutiona, jonka luomat normit määrittelevät ihmisten tottumuksia ja mahdollisuuksia kuluttaa erityyppistä vaatemuotia. Muodin ja luksuksen demokratisoitumisen myötä kaikilla kuitenkin nähdään olevan oikeus näiden kuluttamiseen itselleen mahdollisilla tavoilla. Tuloksissa pikamuoti ja siihen kytkeytyvät tavat mielletään siitä huolimatta moraalisesti kyseenalaisiksi tavoiksi kuluttaa, kun taas yleisesti hyväksytyimmäksi nähdään vihreä ja kestävyyttä tukeva muodin kuluttaminen.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
How Slow should Slow Fashion be? : The Perceptions of Slow Fashion Stakeholders on the Distribution of Apparel
Schlarb, Luisa (2021)The apparel industry is booming. Every year, 62 million tonnes of apparel are consumed globally, and shopping apparel is even considered a leisure activity. However, with reoccurring criticism of the negative impacts of ... -
Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
Reuna, Nelli (2020)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ... -
Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa
Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ... -
Muodin sosiaalisen median vaikuttajien ja blogien vaikutus eteläkorealaisten seuraajiensa kulutuskäyttäytymiseen
Kasurinen, Anna (2020)Muodin sosiaalisen median vaikuttajista on tullut mielipidejohtajia, jotka jakavat tietoa muodista muille kuluttajille ja vaikuttavat näiden kulutuskäyttäytymiseen. Muotiyritykset tekevät yhteistyötä vaikuttajien ja blogien ... -
Vastuullisia asenteita ja valintoja : suomalaisten kuluttajien ekologisesti ja sosiaalisesti kestävien kulutusvalintojen tarkastelua
Saha, Elina (2017)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten vastuullista kuluttamista, jossa huomiota kiinnitetään kulutustottumusten eettisiin ja ekologisiin vaikutuksiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko suomalaisten vastuulliset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.