Tapaus “The Strawberry Dress” : analyysi muodin kuluttamiselle ja muotiteollisuudelle luoduista merkityksistä Twitter -keskusteluissa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus tarkastelee muodin kuluttajien kulutusasenteita ja -tottumuksia kesällä 2020 käydyissä verkkokeskusteluissa. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia merkityksiä on annettu muotijärjestelmälle, muodin kuluttajuudelle ja miten erilaiset muodin kuluttamisen tavat heijastelevat ihmisten arvoja ja asenteita, mitä tulee muodin kuluttamiseen. Tutkimuksen
aineistona toimii kesällä 2020 kerätty otos Twitter - keskusteluista. Kontekstina keskusteluille
toimii Lirika Matoshin julkisuutta kerännyt “The Strawberry Dress” ja sen synnyttämät kohut.
Aineiston analyysimenetelmänä tutkimuksessa on käytetty laadullista sisällönanalyysia, jonka kautta aineiston tuloksia on esitetty teemoittelevan esitystavan avulla. Tutkimuksen tieteenfilosofiseksi lähtökohdaksi on valittu sosiaalinen konstruktionismi, ja tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat erilaiset kulutusteoriat, jotka voidaan yhdistää vaatemuodin kulutukseen. Analyysissä aineistosta muodostui kolme teemakokonaisuutta, jotka tuottavat merkityksiä muotijärjestelmästä sekä muodin kuluttamisesta ja sen tavoista. Tuloksista näkyy, että muotijärjestelmä näyttäytyy julkisessa keskustelussa kapitalistisena instituutiona, jonka luomat normit määrittelevät ihmisten tottumuksia ja mahdollisuuksia kuluttaa erityyppistä vaatemuotia. Muodin ja luksuksen demokratisoitumisen myötä kaikilla kuitenkin nähdään olevan oikeus näiden kuluttamiseen itselleen mahdollisilla tavoilla. Tuloksissa pikamuoti ja siihen kytkeytyvät tavat mielletään siitä huolimatta moraalisesti kyseenalaisiksi tavoiksi kuluttaa, kun taas yleisesti hyväksytyimmäksi nähdään vihreä ja kestävyyttä tukeva muodin kuluttaminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
How Slow should Slow Fashion be? : The Perceptions of Slow Fashion Stakeholders on the Distribution of Apparel
Schlarb, Luisa (2021)The apparel industry is booming. Every year, 62 million tonnes of apparel are consumed globally, and shopping apparel is even considered a leisure activity. However, with reoccurring criticism of the negative impacts of ... -
Suomalaiset vaatemuodin kuluttajina : vaatteiden ostopäätöksiin vaikuttavat tekijät ja asenteet
Reuna, Nelli (2020)Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten vaatteisiin liittyviä kulutusasenteita. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat suomalaisten vaatteiden ostopäätöksiin, millaisia kulutusasenteita ... -
Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa
Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ... -
”It’s gonna be a given to have organic cotton in a dress” : a multimodal analysis of the green marketing of leading fast fashion brands on Twitter
Szilvay, Elina (2023)Pikamuotibrändit hyödyntävät markkinoinnissaan laajasti sosiaalista mediaa. Tutkimukseni kohde Twitter, joka tunnetaan nykyisin nimellä X, on yksi käytetyimmistä sosiaalisen median alustoista. H&M ja Zara ovat pikamuotijättejä, ... -
Yläkoulun biologian ympäristökurssin vaikutus oppilaiden ympäristö- ja kulutusasenteisiin
Huhtala, Päivi (2015)Ihmiskunnan elämä maapallolla on tällä hetkellä kestämättömällä pohjalla, sillä väestönkasvun ja kasvavan kulutuksen seurauksena luontoa kuormitetaan jopa peruuttamattomalla tavalla. Kasvavan kulutuksen yhtenä syynä on ...