Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.authorParkkonen, Susanna
dc.date.accessioned2021-06-10T07:36:33Z
dc.date.available2021-06-10T07:36:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76412
dc.description.abstractOpintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en tiedä tai mitä minun pitäisi tietää? Kysymyksiä herää varmasti aina aloittaessa uutta, mutta vastuun määrä luokanopettajan työssä usein jännittää. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä Jyväskylän yliopistosta valmistuneet luokanopettajat ovat kokeneet haasteeksi siirtyessä työelämään ja olisiko opettajankoulutuksessa voitu valmistaa paremmin työelämään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin talvella 2020-2021 haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaa. Luokanopettajat ovat valmistuneet Jyväskylän yliopistosta ja työskennelleet peruskouluissa 0,5-4 vuotta. Tutkimukseen osallistujat työskentelivät Keski- ja Itä-Suomessa sekä pääkaupunkiseudulla. Arki luokanopettajan työssä näyttäytyy moninaisena. Erityispedagoginen osaaminen, kodin ja koulun yhteistyö sekä monikulttuurisuuden huomioiminen näyttäytyi haasteena aloittelevan luokanopettajan työssä. Haasteiksi koettiin myös pedagogiset asiakirjat ja HOJKS. Tutkimus osoitti, että opettajankoulutusta tulee kehittää edellä mainittujen osa-alueiden kohdalta. Luokanopettajan arkityössä teoreettista tietämystä tarvitaan, jotta voidaan perustella toimintaa. Tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia siitä, että opettajankoulutuksen teoriapainotteinen opetus ei kuitenkaan aina kohtaa käytännön luokanopettajan työssä. Miksi edelleen luokanopettajankoulutuksen ja työelämän välillä on kuilu ja miten sitä voitaisiin jatkossa kaventaa?fi
dc.format.extent50
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherJyväskylän yliopisto
dc.titleMitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106103621
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysotyöelämä
dc.subject.ysoopettajankoulutuslaitokset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright