Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuohotie-Lyhty, Maria
dc.contributor.authorOjala, Viivi
dc.date.accessioned2021-06-09T09:11:33Z
dc.date.available2021-06-09T09:11:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76385
dc.description.abstractMusiikin ja kielenoppimisen yhteys on ristiriitainen, vaikka aihetta onkin tutkittu laajasti. Tästä huolimatta on havaittu ja todettu, että musiikki voi monin tavoin tukea vieraan kielen oppimista. Tässä pro gradu -työssä tutkittiin ja analysoitiin musiikin roolia lukion saksan kielen Magazin.de (Otava) ja Plan D (Sanoma Pro) -oppimateriaalisarjoissa. Työn teoreettinen viitekehys sisältää katsauksen musiikin ja aivotutkimuksen väliseen suhteeseen, jonka lisäksi eritellään musiikin yhteyttä sekä tunteisiin että sanaston ja ääntämisen harjoitteluun. Niin ikään tarkastellaan musiikin merkittävää roolia osana ihmiskulttuuria sekä käsitellään saksan kielen opiskelua Suomessa ja oppikirjojen merkitystä suomalaisessa kielenopetuksessa. Valittujen oppimateriaalisarjojen tarkasteluun käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Musiikkiin liittyvät löydökset jaoteltiin sisällönanalyysissa kolmeen pääkategoriaan: musiikkikappaleisiin, musiikkiin ajan ja tilan orientoivana elementtinä ja musiikkiin aihepiirinä. Kirjasarjojen välillä oli oleellisia eroja siinä, miten musiikkia hyödynnettiin oppimisen tukena. Kategorisoinnin avulla huomattiin, että musiikkikappaleita ja niihin liittyviä tehtäväkokonaisuuksia esiintyi oppikirjoissa kohtalaisen vähän. Musiikin käytössä ajan ja tilan orientoivana elementtinä oli huomattavia eroja. Musiikki-aihepiirissä musiikin merkitys korostui sekä musiikkisanastoon liittyvissä tehtävissä että musiikissa osana kulttuuria ja sen arvossa yksilölle. Tämä tutkimus antaa uutta tietoa siitä, miten oppimateriaalien sisällöt tukevat musiikin käyttöä osana saksan kielen lukio-opetusta.fi
dc.format.extent78
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isode
dc.subject.otheroppimateriaalitutkimus
dc.title”Höre die deutschsprachige Musik an und sing mit!“ : die Rolle der Musik in den Lehrwerken Magazin.de und Plan D
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106093597
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot