Voidaanko ilmastonmuutosta torjua tietoa välittämällä ja tunteita herättämällä? : kirjallisuuskatsaus vaikuttamisviestinnästä ilmastonmuutosta torjuvan käyttäytymisen edistäjänä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli kuvata ja jäsentää, millaisella vaikuttamisviestinnällä ihmisiä voidaan tutkimusten mukaan kannustaa ilmastonmuutosta torjuvaan käyttäytymiseen. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui 24 vaikuttamisviestintää ja ilmastonmuutosta torjuvaa käyttäytymistä käsittelevästä empiirisestä tutkimusartikkelista, joita analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että ihmisiä voidaan kannustaa ilmastonmuutosta torjuvaan käyttäytymiseen tietoa välittämällä, viihteellisyyden keinoja käyttämällä ja tunteita herättämällä. Tietoa välittämällä voidaan lisätä ihmisten ymmärrystä ilmastonmuutoksen syistä ja seurauksista, ja näin edistää ilmastonmuutosta torjuvaa käyttäytymistä pitkäaikaisesti. Viihteellisyyden keinoja käyttämällä voidaan tavoittaa sellaisia kohderyhmiä, jotka eivät muuten kiinnostuisi ilmastonmuutoksesta ja sen torjunnasta. Tunteita herättämällä voidaan puolestaan havahduttaa ihmisiä ilmastonmuutoksen torjunnan välttämättömyyteen ja vahvistaa heidän toimijuuttaan ilmastonmuutoksen torjujina.
Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta on tärkeää, että ihmisten kulutustottumukset ja elämäntavat ovat ilmastovaikutuksiltaan kestäviä. Tämän katsauksen tuloksia voidaan soveltaa muun muassa kampanjaviestintään, jonka tavoitteena on ihmisten kulutuksen ja muiden ilmastonmuutoksen kannalta relevanttien valintojen ohjaaminen ilmastoystävällisiksi. Katsauksen tuloksia käytäntöön sovellettaessa voi olla kannattavaa yhdistää monipuolisesti erityyppistä vaikuttamisviestintää koskevia tuloksia vaikuttamisviestinnän onnistumiseksi. Viihteellisyyden keinoilla, kuten narratiiveilla ja uusilla viestintäteknologisilla innovaatioilla ihmiset voidaan ensin houkutella ilmastonmuutosta koskevan vaikuttamisviestinnän äärelle. Tunteita herättämällä voidaan sen jälkeen aiheuttaa vahvoja ilmastonmuutosta torjuvaan käyttäytymiseen kannustavia reaktioita. Kun ihmisten mielenkiinto on saatu kohdistettua ilmastonmuutoksen torjuntaan, voidaan selkeästi esitettyä ja tarkoituksenmukaisesti kehystettyä tietoa välittämällä varmistaa, että ihmiset ymmärtävät ilmastonmuutoksen syyt ja seuraukset sekä oman käyttäytymisensä vaikutukset ilmastonmuutokseen. Näin voidaan vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja uskomuksiin, jotka ohjaavat käyttäytymistä mahdollisesti myös pitkään vaikuttamistilanteen jälkeen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon
Hartikka, Reetta (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan ... -
Käyttäytymisen ihanneoppilas? : käyttäytymisen arvioinnin perusteet Vantaan koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa
Kuronen, Susanna (2018)Pro-gradu -tutkielmani tavoitteena oli selvittää vantaalaisten koulukohtaisten käyttäytymisen arvioinnin perusteiden sisällöt, yhteneväisyydet ja erot sekä millaisen käyttäytymisen ihanneoppilaan mallin ne luovat. Tutkimuksen ... -
Kolmas- ja kuudesluokkalaisten käsityksiä, tunteita ja toimintatapoja ilmastonmuutokseen liittyen
Mannila, Jenna; Aho, Roosa (2021)Tulevaisuuden yksi merkittävimmistä globaaleista haasteista on ilmastonmuutos, minkä vuoksi ihmisten tulisi pyrkiä päästöjen vähentämiseen. Muutosta ei kuitenkaan voi tapahtua, mikäli ihmisillä ei ole riittävästi tietoa ... -
Kykeneekö viherala hyödyntämään tieteellistä tietoa?
Hautamäki, Antti (Viherympäristöliitto, 2023)Viherala on merkittävä ja kasvava toimiala. Ilmastonmuutos ja lajien monimuotoisuuden suojelu lisäävät entisestään viheralan painoarvoa. Viheralan kehittäminen edellyttää monipuolista tieteellistä tutkimusta ja kykyä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.