Voidaanko ilmastonmuutosta torjua tietoa välittämällä ja tunteita herättämällä? : kirjallisuuskatsaus vaikuttamisviestinnästä ilmastonmuutosta torjuvan käyttäytymisen edistäjänä
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli kuvata ja jäsentää, millaisella vaikuttamisviestinnällä ihmisiä voidaan tutkimusten mukaan kannustaa ilmastonmuutosta torjuvaan käyttäytymiseen. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui 24 vaikuttamisviestintää ja ilmastonmuutosta torjuvaa käyttäytymistä käsittelevästä empiirisestä tutkimusartikkelista, joita analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että ihmisiä voidaan kannustaa ilmastonmuutosta torjuvaan käyttäytymiseen tietoa välittämällä, viihteellisyyden keinoja käyttämällä ja tunteita herättämällä. Tietoa välittämällä voidaan lisätä ihmisten ymmärrystä ilmastonmuutoksen syistä ja seurauksista, ja näin edistää ilmastonmuutosta torjuvaa käyttäytymistä pitkäaikaisesti. Viihteellisyyden keinoja käyttämällä voidaan tavoittaa sellaisia kohderyhmiä, jotka eivät muuten kiinnostuisi ilmastonmuutoksesta ja sen torjunnasta. Tunteita herättämällä voidaan puolestaan havahduttaa ihmisiä ilmastonmuutoksen torjunnan välttämättömyyteen ja vahvistaa heidän toimijuuttaan ilmastonmuutoksen torjujina.
Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta on tärkeää, että ihmisten kulutustottumukset ja elämäntavat ovat ilmastovaikutuksiltaan kestäviä. Tämän katsauksen tuloksia voidaan soveltaa muun muassa kampanjaviestintään, jonka tavoitteena on ihmisten kulutuksen ja muiden ilmastonmuutoksen kannalta relevanttien valintojen ohjaaminen ilmastoystävällisiksi. Katsauksen tuloksia käytäntöön sovellettaessa voi olla kannattavaa yhdistää monipuolisesti erityyppistä vaikuttamisviestintää koskevia tuloksia vaikuttamisviestinnän onnistumiseksi. Viihteellisyyden keinoilla, kuten narratiiveilla ja uusilla viestintäteknologisilla innovaatioilla ihmiset voidaan ensin houkutella ilmastonmuutosta koskevan vaikuttamisviestinnän äärelle. Tunteita herättämällä voidaan sen jälkeen aiheuttaa vahvoja ilmastonmuutosta torjuvaan käyttäytymiseen kannustavia reaktioita. Kun ihmisten mielenkiinto on saatu kohdistettua ilmastonmuutoksen torjuntaan, voidaan selkeästi esitettyä ja tarkoituksenmukaisesti kehystettyä tietoa välittämällä varmistaa, että ihmiset ymmärtävät ilmastonmuutoksen syyt ja seuraukset sekä oman käyttäytymisensä vaikutukset ilmastonmuutokseen. Näin voidaan vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja uskomuksiin, jotka ohjaavat käyttäytymistä mahdollisesti myös pitkään vaikuttamistilanteen jälkeen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28121]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ilmastonmuutosasenteet Suomessa : suomalaisten ilmastonmuutosta koskevat asenteet ja niissä tapahtunut muutos vuosina 2000 ja 2010
Riekki, Elisa (2015)Tässä Pro Gradu-tutkielmassa tarkastellaan suomalaisten ilmastonmuutosta koskevia asenteita vuosina 2000 ja 2010 ja näissä asenteissa tapahtunutta muutosta kahden eri ajankohdan välillä. Ilmastonmuutosta lähestytään ... -
Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä
Perttilä, Pia; Riihijärvi, Sara (2017)Perttilä, Pia ja Riihijärvi, Sara. 2017. Kuudesluokkalaisten asenteet ilmastonmuutosta kohtaan ja heidän uskonsa omiin vaikutusmahdollisuuksiin sen ehkäisyssä. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
Nuorten aikuisten ympäristöasenteiden yhteys terveyttä edistäviin ja ilmastonmuutosta hillitseviin valintoihin
Puttonen, Johanna (2020)Asenteilla on usein pyritty selittämään käyttäytymistä, mutta ei ole täysin selvää, voitaisiinko ympäristöasenteisiin vaikuttamalla pyrkiä edistämään terveyttä edistäviä ja ilmastonmuutosta hillitseviä valintoja. Tällaisilla ... -
Käyttäytymisen haasteiden sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien yhteys koulumenestykseen ja -motivaatioon
Hartikka, Reetta (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää käyttäytymisen haasteiden ja käyttäytymisen ja tunne-elämän vahvuuksien mahdollista yhteyttä oppilaan koulumenestykseen ja -motivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.