Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaappana, Mitra
dc.contributor.authorSaarelainen, Sanni
dc.date.accessioned2021-06-09T07:52:14Z
dc.date.available2021-06-09T07:52:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76379
dc.description.abstractTämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli kuvata ja jäsentää, millaisella vaikuttamisviestinnällä ihmisiä voidaan tutkimusten mukaan kannustaa ilmastonmuutosta torjuvaan käyttäytymiseen. Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostui 24 vaikuttamisviestintää ja ilmastonmuutosta torjuvaa käyttäytymistä käsittelevästä empiirisestä tutkimusartikkelista, joita analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että ihmisiä voidaan kannustaa ilmastonmuutosta torjuvaan käyttäytymiseen tietoa välittämällä, viihteellisyyden keinoja käyttämällä ja tunteita herättämällä. Tietoa välittämällä voidaan lisätä ihmisten ymmärrystä ilmastonmuutoksen syistä ja seurauksista, ja näin edistää ilmastonmuutosta torjuvaa käyttäytymistä pitkäaikaisesti. Viihteellisyyden keinoja käyttämällä voidaan tavoittaa sellaisia kohderyhmiä, jotka eivät muuten kiinnostuisi ilmastonmuutoksesta ja sen torjunnasta. Tunteita herättämällä voidaan puolestaan havahduttaa ihmisiä ilmastonmuutoksen torjunnan välttämättömyyteen ja vahvistaa heidän toimijuuttaan ilmastonmuutoksen torjujina. Ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta on tärkeää, että ihmisten kulutustottumukset ja elämäntavat ovat ilmastovaikutuksiltaan kestäviä. Tämän katsauksen tuloksia voidaan soveltaa muun muassa kampanjaviestintään, jonka tavoitteena on ihmisten kulutuksen ja muiden ilmastonmuutoksen kannalta relevanttien valintojen ohjaaminen ilmastoystävällisiksi. Katsauksen tuloksia käytäntöön sovellettaessa voi olla kannattavaa yhdistää monipuolisesti erityyppistä vaikuttamisviestintää koskevia tuloksia vaikuttamisviestinnän onnistumiseksi. Viihteellisyyden keinoilla, kuten narratiiveilla ja uusilla viestintäteknologisilla innovaatioilla ihmiset voidaan ensin houkutella ilmastonmuutosta koskevan vaikuttamisviestinnän äärelle. Tunteita herättämällä voidaan sen jälkeen aiheuttaa vahvoja ilmastonmuutosta torjuvaan käyttäytymiseen kannustavia reaktioita. Kun ihmisten mielenkiinto on saatu kohdistettua ilmastonmuutoksen torjuntaan, voidaan selkeästi esitettyä ja tarkoituksenmukaisesti kehystettyä tietoa välittämällä varmistaa, että ihmiset ymmärtävät ilmastonmuutoksen syyt ja seuraukset sekä oman käyttäytymisensä vaikutukset ilmastonmuutokseen. Näin voidaan vaikuttaa ihmisten asenteisiin ja uskomuksiin, jotka ohjaavat käyttäytymistä mahdollisesti myös pitkään vaikuttamistilanteen jälkeen.fi
dc.format.extent59
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervaikuttamisviestintä
dc.titleVoidaanko ilmastonmuutosta torjua tietoa välittämällä ja tunteita herättämällä? : kirjallisuuskatsaus vaikuttamisviestinnästä ilmastonmuutosta torjuvan käyttäytymisen edistäjänä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106093592
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysoilmastonmuutokset
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysokäyttäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot