Kolmas- ja kuudesluokkalaisten käsityksiä, tunteita ja toimintatapoja ilmastonmuutokseen liittyen
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tulevaisuuden yksi merkittävimmistä globaaleista haasteista on ilmastonmuutos, minkä
vuoksi ihmisten tulisi pyrkiä päästöjen vähentämiseen. Muutosta ei kuitenkaan voi
tapahtua, mikäli ihmisillä ei ole riittävästi tietoa ilmastonmuutoksesta eikä riittävästi
voimavaroja toimia muutoksen edistäjinä. Koulutuksen ja opetuksen myötä on mahdollista
edesauttaa ilmastonmuutoksen ongelmaa tarjoamalla tietoa, tunnekasvatusta sekä
voimauttavaa toimintaa. Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan alakoululaisten
käsityksiä, tunteita ja toimintatapoja ilmastonmuutokseen liittyen sekä vertaillaan osa alueita eri-ikäisten oppilaiden välillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa hyödynnettiin myös
määrällisiä menetelmiä. Aineistonkeruutapoina käytettiin määrällistä kyselylomaketta sekä
laadullista täydennettävää tarinaa. Aineisto kerättiin kahdelta kuudennelta luokalta ja
kahdelta kolmannelta luokalta. Kerätty aineisto analysointiin teoriaohjaavan
sisällönanalyysin mukaisesti, sekä käyttäen määrällisen aineiston yhteydessä kuvailevia ja
suhteita tarkastelevia analysoinnin tapoja.
Tutkimuksen myötä havaittiin, että pääsääntöisesti alakoululaiset tiesivät hyvin
ilmastonmuutoksen tieteellisen perustan. Puutteita oli ainoastaan ilmastonmuutoksen
syiden ymmärtämisessä, jonka suhteen esiintyi roskaamisen virhekäsitys. Tunteiden osalta
koettiin monia tunteita, joista yleisempiä tunteita olivat pelko, huoli ja ahdistus.
Toimintatapojen osalta oppilailla oli useita ratkaisuja, joissa oli havaittavissa myös aidosti
ilmastonmuutosta hillitseviä toimintatapoja.
Kuitenkin oppilaiden keskuudessa havaittiin jonkin tasoista kognitiivista dissonanssia
eli ristiriitaa osa-alueiden suhteen. Pelon, ahdistuksen ja huolen tunteiden esiintyminen
osoittaa ilmastokasvatuksen yhteydessä tarpeen tunnekasvatukselle alakouluissa. Lisäksi
aineistossa oli havaittavissa, että oppilaat eivät ymmärtäneet ilmastonmuutoksen
pysyvyyttä, vaan mielsivät ilmastonmuutoksen mahdolliseksi perua.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuudesluokkalaisten käsityksiä pelon aiheista ja niiden yhteydestä sukupuoleen
Riikonen, Jenny; Kojo, Saara-Maija (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää lasten käsityksiä pelon aiheista ja niiden yhteydestä sukupuoleen tarkastelemalla niitä fyysisen, psykologisen ja moraalisen pelon jaottelun avulla. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena ... -
Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
Saarela, Anni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin opettajat suhtautuivat tekoälyyn ja millaiset taustatekijät vaikuttivat suhtautumisen eroihin. Lisäksi selvitettiin, millaisia käsityksiä ja tunteita opettajilla ... -
Kuudesluokkalaisten käsityksiä ikäistensä liikkumattomuuden syistä
Kotiniemi, Miko (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ikäistensä liikkumattomuuden syistä. Liikkumattomuudessa on kyse fyysisestä passiivisuudesta, ja se aiheuttaa muun muassa terveysongelmia. Useat ... -
Älä murjota murkkuikää! : kuudesluokkalaisten käsityksiä murrosiästä
Leppänen, Reija (2005) -
Kuudesluokkalaisten käsityksiä päihteistä keväällä 2000
Haapala, Päivi; Hurskainen, Eija (2001)