Varhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Alkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alkuluokkamuotoisen opetuksen pedagogisia periaatteita sekä yhteisopettajuutta luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan välillä.
Tutkimuksessa analysoimme neljän alkuluokassa työskentelevän työparin kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimukseemme osallistui neljä luokanopettajaaja neljä varhaiskasvatuksen opettajaa. Keräsimme aineistonparihaastatteluina ja käytimme analyysimenetelmänä laadullistasisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaanpedagogiset periaatteet alkuluokassa jakautuvat pienryhmätyöskentelyyn, vertaisoppimiseen, toiminnallisuuteen, leikin avulla oppimiseen, joustavaan oppimisen etenemiseen ja siirtymän tukemiseen. Yhteisopettajuuden eduiksi opettajat kokivat vertaistuen, vastuun jakamisen, omien vahvuuksien hyödyntämisen ja vertaisoppimisen. Yhteisopettajuuden haasteet jakautuivat hallinnollisiin, rakenteellisiin, toiminnan aloittamiseen, aikaresurssin puutteeseen ja koulutuksen vähäisyyteen liittyviin haasteisiin.
Alkuluokkamuotoinen opetus ja yhteisopettajuus koetaan merkitykselliseksi sekä opettajien että oppilaiden kannalta. Onnistunut yhteisopettajuus vaatii opettajien sitoutumista ja halua kehittää yhteistä toimintakulttuuria. Tämä tutkimus tarjoaa rohkaisevanesimerkinsiitä, että alkuluokkamuotoista opetusta voidaan toteuttaa erilaisista lähtökohdista käsin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Esi- ja alkuopetus yhdessä vai erikseen : luokanopettajien ja lastentarhanopettajien käsityksiä alkuluokasta
Tommola, Tia (2014)Tutkielma on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Etsin tässä tutkimuksessa vastausta kysymykseen tulisiko esi- ja alkuopetus järjestää yhdessä vai erikseen? Keskeisenä tarkastelun kohteena on Hollolan kunnan ... -
Opettajien käsityksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä
Torppala, Anu (2017) -
Erityisopettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta osana kolmiportaista tukea
Kaukola, Pauliina (2019)Tutkielman aiheena oli luokanopettajien ja erityisopettajien toteuttama yhteisopettajuus inklusiivisen koulun ja kolmiportaisen tuen näkökulmasta tarkasteltuna. Tarkoituksena oli pyrkiä kuvaamaan, ymmärtämään ja tulkitsemaan ... -
"Kaksi on enemmän kuin yksi" : luokanopettajaopiskelijoiden ja opettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta
Pulkkinen, Valtteri (2021)Tutkimuksessa selvitin luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia yhteisopettajuudesta. Toteutin tutkimukseni osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa Uutta luova asiantuntijuus -hanketta, jonka ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ...