Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorViitala, Riitta
dc.contributor.authorPerälä, Niko
dc.contributor.authorÄngeslevä, Pinja
dc.date.accessioned2021-06-08T11:05:14Z
dc.date.available2021-06-08T11:05:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76355
dc.description.abstractAlkuluokassa yhdistyvät esi- ja alkuopetus yhteisessä toimintaympäristössä ja pedagogiikasta vastaa varhaiskasvatuksen opettaja ja luokanopettaja -työpari. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää alkuluokkamuotoisen opetuksen pedagogisia periaatteita sekä yhteisopettajuutta luokanopettajan ja varhaiskasvatuksen opettajan välillä. Tutkimuksessa analysoimme neljän alkuluokassa työskentelevän työparin kokemuksia tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimukseemme osallistui neljä luokanopettajaaja neljä varhaiskasvatuksen opettajaa. Keräsimme aineistonparihaastatteluina ja käytimme analyysimenetelmänä laadullistasisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaanpedagogiset periaatteet alkuluokassa jakautuvat pienryhmätyöskentelyyn, vertaisoppimiseen, toiminnallisuuteen, leikin avulla oppimiseen, joustavaan oppimisen etenemiseen ja siirtymän tukemiseen. Yhteisopettajuuden eduiksi opettajat kokivat vertaistuen, vastuun jakamisen, omien vahvuuksien hyödyntämisen ja vertaisoppimisen. Yhteisopettajuuden haasteet jakautuivat hallinnollisiin, rakenteellisiin, toiminnan aloittamiseen, aikaresurssin puutteeseen ja koulutuksen vähäisyyteen liittyviin haasteisiin. Alkuluokkamuotoinen opetus ja yhteisopettajuus koetaan merkitykselliseksi sekä opettajien että oppilaiden kannalta. Onnistunut yhteisopettajuus vaatii opettajien sitoutumista ja halua kehittää yhteistä toimintakulttuuria. Tämä tutkimus tarjoaa rohkaisevanesimerkinsiitä, että alkuluokkamuotoista opetusta voidaan toteuttaa erilaisista lähtökohdista käsin.fi
dc.format.extent91
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheralkuluokka
dc.subject.otheryksilöllinen huomioiminen
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien ja luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuudesta alkuluokassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202106083569
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutus
dc.contributor.oppiaineTeacher Education
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatus
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Education
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovertaisoppiminen
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoyhteisopettajuus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot