dc.contributor.advisor | Naukkarinen, Aimo | |
dc.contributor.author | Mikkonen, Tinja | |
dc.date.accessioned | 2021-06-07T05:55:37Z | |
dc.date.available | 2021-06-07T05:55:37Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76270 | |
dc.description.abstract | Mielenkiinnon on tutkittu olevan yhteydessä muun muassa oppimiseen, muistiin sekä huomion kiinnittymiseen ja sen tiedetään syntyvän vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa (Shirey & Reynolds 1988; Bernstein 1955). Siten mielenkiinnon merkitystä on perusteltua tutkia koulukontekstissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden
kokemuksia mielenkiintoa lisäävistä keinoista sekä mielenkiintoisen opetuksen kannalta merkityksellisistä tekijöistä, sillä opetuksen mielenkiintoisuus riippuu
pitkälti juuri opettajasta. Tutkimus tarkastelee kokemuksia tilannekohtaisen sekä yksilöllisen mielenkiinnon näkökulmista. Tämä laadullinen tutkimus mukaili fenomenologista lähestymistapaa hyödyntäen myös hermeneutiikan piirteitä tulkintojen ja ymmärryksen
tavoittelussa. Aineiston keruu toteutettiin haastattelemalla kahdeksaa luokanopettajaopiskelijaa talvella 2021. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan
laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Luokanopettajaopiskelijat käyttivät erilaisia työtapoja ja opetustyylejä sekä huomioivat oppilaiden omia mielenkiinnon kohteita monin tavoin oppilaiden
mielenkiinnon lisäämiseksi. Vaikka osa mielenkiintoa lisäävistä keinoista toistui monen luokanopettajaopiskelijoiden vastauksissa, oli heillä kuitenkin omanlaiset tyylinsä tehdä opetuksesta mielenkiintoista. Luokanopettajaopiskelijat toivat ilmi tiettyjä tekijöitä, joilla oli merkitystä siinä, miten ja missä määrin he panostivat opetuksensa mielenkiintoisuuteen. Näitä olivat koetut haasteet, oma jaksaminen, kokemukset omista vaikutusmahdollisuuksista, sekä kokemus mielenkiinnon merkityksestä. | fi |
dc.format.extent | 94 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia mielenkiintoisen opetuksen järjestämisestä tilannekohtaisen ja yksilöllisen mielenkiinnon näkökulmista | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106073487 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | fenomenologia | |
dc.subject.yso | opetustyö | |
dc.subject.yso | lapsilähtöisyys | |
dc.subject.yso | kiinnostus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |