Yksin, mutta kuitenkin yhdessä : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia toisilleen antamasta vertaistuesta luokanopettajakoulutuksessa
Date
2013Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia vertaistuesta luokanopettajakoulutuksessa. Kiinnostus tutkia vertaistukea opettajankoulutuksessa kumpuaa halustamme ymmärtää paremmin omaa toimintaamme luokanopettajaopiskelijana koulutuksessa. Tutkimuksessa selvitämme, millaisia merkityksiä opiskelijat ovat antaneet kokemuksilleen suhteessa toisiinsa. Luokanopettajakoulutuksessa opiskellaan paljon yhdessä. Meitä
kiinnostaa mahdollistaako OKL:n rakenne toimivan vertaistukikulttuurin syntymisen ja kehittymisen.
Aineistonkeruumenetelmäksi valitsimme puolistrukturoidun teemahaastattelun, koska sen avulla oli mahdollista selvittää aineistolähtöisesti opiskelijoiden kokemuksia ja mielipiteitä vertaistuesta. Yksilöhaastattelussa pääsee hyvin käsiksi opiskelijoiden kokemuksiin. Tulkintamme rakensimme haastateltavien
kertomusten pohjalle. Pyrimme olemaan tietoisia, että olemme molemmat eläneet useamman vuoden opiskelijakulttuurissa, jolloin omat käsityksemme ja kokemuksemme vaikuttavat tulkintoihimme. Olennaista oli saada työssämme opiskelijoiden ääni kuuluville. Tutkimuksessa pyrimme selvittämään yksittäisten kokemusten ja mielipiteiden avulla yleisempiä ilmiöitä opiskelukulttuuristamme.
Tutkimustulostemme mukaan OKL-opiskelija on sosiaalinen ja aktiivinen toimija omassa viiteryhmässään. Opiskelijalle on tärkeää tuntea kuuluvansa omaan opiskelijaporukkaan ja tiiviiseen ystäväpiiriin. Vertaistuki nähtiin opiskelijoiden keskuudessa vaikeasti selitettäväksi asiaksi, vaikka sen koettiin olevan
erittäin tärkeä osa luokanopettajaopintoja sekä ihmisenä että opettajana kasvamista. Toisaalta vertaistuen koettiin myös pitävän yllä OKL:lle tietynlaisen konsensushakuisen ilmapiirin raameja. Pääsääntöisesti luokanopettajaopiskelijan ensimmäiset vuodet kuluvat sosiaalisessa kanssakäymisessä opiskelutovereiden
kanssa opintojen tekemisen tai niihin kunnolla keskittymisen jäädessä vähemmälle. Opiskeluvuosien lisääntyessä ja opiskelijan kasvaessa oppimisorientaation ja ammatillisen identiteetin kehittymisen merkitys kasvaa sosiaalisuuden silti ollessa taustalla.
...


Alternative title
Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia toisilleen antamasta vertaistuesta luokanopettajakoulutuksessaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23973]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ... -
“Tässä ammatissa asiantuntijuus kehittyy ja kehittyy, että eihän siinä päätepistettä oo.” : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia asiantuntijuudestaan ja opettajankoulutuksen merkityksestä sen kehityksessä
Tiensuu, Kati; Turkia, Tiia (2020)Tutkimuksemme tehtävänä oli selvittää, miten opintojensa loppuvaiheessa olevat luokanopettajaopiskelijat kokevat oman asiantuntijuutensa ja millä tavoin he kokevat opettajankoulutuksen kehittäneen heidän asiantuntijuuttaan. ... -
Tukea, turvaa vai suoritus muiden joukossa? : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana
Toivanen, Jenni (2013)TIIVISTELMÄ Toivanen, Jenni. TUKEA, TURVAA VAI SUORITUS MUIDEN JOUKOSSA? Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta opintojen aikana. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän ... -
Hierarkia ja demokratia opiskelutilanteiden jäsentäjinä. Tapaustutkimus luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja toimintaa ohjaavista kehyksistä.
Mäensivu, Marja (2019)Tutkimuksen perusintressinä oli ymmärtää, miten opiskelijat kehystävät opiskelutilanteita yliopistokontekstissa. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana oli Goffmanin (1986) kehittämä kehysanalyysi, jonka mukaan yksilö ei ... -
Toista tietä maisteriksi : maisteriopiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta Jyväskylän yliopistossa
Skaniakos, Terhi (2017)Tutkimukseni tavoitteena on tarkastella Jyväskylän yliopiston maisterivai-heen opintoihin vuosina 2011 ja 2012 sisään otettujen opiskelijoiden kokemuksia ohjauksesta. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti opiskelijat, jotka ...