Mobiilisovelluksen koettu arvo vähittäiskaupassa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Viimeisten vuosikymmenten aikana kaupankäynti on muuttunut digitalisaation myötä. Digitalisaatio on tuonut markkinoille paljon mahdollisuuksia ja uusia konsepteja kehittää yrityksen myyntiä ja markkinointia. Nykyaikana vähittäiskauppojen mobiilisovellukset ovat nousseet merkittävään asemaan yhdeksi rajapinnaksi. Tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä antamaan vastauksia siihen, mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan kokemaan arvoon mobiilisovelluksessa, ja mitkä tekijät vaikuttavat mobiilisovelluksen etukuponkien lunastusaikomukseen. Tutkittavana mobiilisovellukseen käytettiin S-mobiilia ja lunastusaikomusta käsiteltiin ostoaikomuksen teoreettisen viitekehyksen kautta. Tutkimuksen aineisto (N = 185) kerättiin verkkokyselyllä. Aineistoon hyväksyttiin ne vastaukset, jonka perusteella henkilö oli käyttänyt S-mobiilia vähintään pari kertaa vuodessa. Kuukausittaisia käyttäjiä oli 31,9 %, vastaajista 33,0 % käytti S-mobiilia viikoittain ja 25,4 % vielä useammin. Tutkimuksen tulosten perusteella vain koetulla arvolla oli merkittävä vaikutus aikomukseen lunastaa etukuponkeja S-mobiilisovelluksesta. Palvelun laadulla nähtiin olevan merkittävä vaikutus koettuun arvoon sekä asiakastyytyväisyyteen. Myös koetulla arvolla oli merkittävä vaikutus asiakastyytyväisyyteen. Kyseisiä yhteyksiä pohtiessa voitiin tehdä johtopäätös, että asiakkaiden lunastusaikomuksiin vaikuttivat kaikista voimakkaimmin utilitaristiset arvon piirteet, joissa asiakkaat kokivat saavansa käytännön hyötyjä sovelluksen käytöstä. Utilitaristisia arvon piirteitä käsiteltiin kyselylomakkeessa nopeuden, tehokkuuden ja helppouden näkökulmasta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ... -
Koetun riskin vaikutus asiakkaan kokemaan arvoon ja tyytyväisyyteen
Tolvanen, Paula (2010)Kilpailuedun saavuttaminen käy yritysmaailmassa jatkuvasti haasteellisemmaksi, sillä yritysten välinen kilpailu on entistä kovempaa, ja kilpailijoiden suuri määrä tekee erottautumisen vaikeammaksi. Lisäksi asiakkaista on ... -
Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
Kauppinen, Miia (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen ... -
Palvelumuotoilun käytänteet MyJYU-mobiilisovelluksen kehitystyössä
Rantala, Fanni (2023)MyJYU-mobiilisovelluksen kehitystyössä hyödynnettiin alusta alkaen palvelumuotoilun prosesseja ja työkaluja. MyJYU-mobiilisovellus on hyvä esimerkkitapaus digitaalisesta palvelumuotoilusta. Kandidaatintyössä selitystä ... -
Voimaharjoittelua avustavan mobiilisovelluksen käytettävyyden vaikutus 16 viikon hypertrofisen voimaharjoittelun tuloksiin
Hantunen, Timo (2017)Johdanto. Käytettävyyden vaikutusta on tutkittu paljon ja käytettävyydellä on todistettu olevan vaikutusta mm. käyttäjän oppimistuloksiin ja tasapainon kehittymiseen. Hypertrofisen voimaharjoittelun on todettu monessa eri ...