Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat
Autismikirjon häiriöllä tarkoitetaan neurologisen kehityksen häiriötä, joka vaikuttaa autismikirjon henkilön kommunikaatioon, vuorovaikutukseen ja käyttäytymiseen. Näiden haasteiden lisäksi autismikirjon henkilöillä esiintyy aistipoikkeavuuksia. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa millaisia teknologioita suomalaisessa autismiopetuksessa hyödynnetään suhteessa autismikirjon oppilailla ilmeneviin haasteisiin ja opetettaviin kouluaineisiin. Lisäksi autismiopetuksen kuntouttavan luonteen vuoksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia teknologioita autismiopetuksessa hyödynnettiin arjessa tarvittavien taitojen harjoittelemiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin myös opettajien ko- kemuksia teknologioiden käytöstä opetuksessa sekä sitä millaisia teknologioita he kaipaisivat opetuksen tueksi. Tutkimus jakautuu kahteen osaan, kirjallisuuskatsaukseen ja empiiriseen osioon. Kirjallisuuskatsaus toimi teoreettisena viitekehyksenä tutkielman empiiriselle osiolle ja empiirisen osion aineistonkeruumenetelmänä toimineiden puolistrukturoitujen teemahaastattelujen kysymysten muodostamisen pohjana. Teemahaastatteluja tehtiin seitsemän kappaletta. Haastatellut henkilöt olivat autismiopetuksessa työskenteleviä opettajia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Haastattelujen avulla kartoitettiin millaisia teknologioita autismiopetuksessa hyödynnettiin ja tulokset koottiin taulukkoihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että teknologioita hyödynnettiin kaikkiin autismikirjon haasteisiin liittyen monipuolisesti ja eniten teknologioita käytettiin epätyypillisen kommunikaation haasteissa, stereotypioihin liittyvien aistikuorman purkamisissa sekä rentoutumisessa ja kouluaineiden opetuksessa.
...
Autism spectrum disorder (ASD) is a neurological condition that has an impact on person’s interaction, communication and behavior. In addition to these challenges, individuals with autism spectrum disorder can also experience sensory abnormalities. The purpose of this master's thesis is to map technologies utilized in Finnish autism education in relation to the challenges of the autism spectrum students and the school subjects taught. In addition, due to the rehabilitative nature of Finnish autism education, it was also studied what kind of technologies were used in autism education to practice the skills needed in everyday life. This study also surveyed teachers' experiences in the use of technologies in education, as well as what kinds of technologies teachers would like to have to support their teaching. The research is divided into two parts, the literature review and the empirical part. The literature review served as a theoretical frame for the empirical part of the study and as a basis for forming the questions of the semi-structured thematic interviews that served as the data collection method of the empirical part. Seven thematic interviews were conducted. The interviewees were teachers working in autism education. The material was analyzed by content analysis methods. The interviews were used to map the technologies used in autism education the results were also summarized into tables. The results of the study showed that technologies were utilized for all the challenges of the autism spectrum and played a major role in the challenges of atypical communication, relieving sensory load associated with stereotypical behavior, and relaxation, and in teaching related to academic subjects.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29755]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tunnustamisen taito : sosiaalityöntekijöiden kokemuksia erityislapsiperheiden tunnustamisesta
Kelahaara, Kristina (2023)Maisteritutkielmani tarkoituksena on tuottaa tietoa sosiaalityöntekijöiden kokemuksista erityislapsiperheiden tunnustamisesta sosiaalityössä, jota ei ole aikaisemmin tutkittu. Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, millaisia ... -
Modelling Aspects of Cognitive Personalization in Microtask Design : Feasibility and Reproducibility Study with Neurodivergent People
Paulino, Dennis; Ferreira, Joana; Correia, Antonio; Ribeiro, José; Netto, André; Barroso, João; Paredes, Hugo (IEEE, 2024)Accessibility in digital labor is a research line that has been trending over the last few years. The usage of crowdsourcing, especially in the form of microtasks, can become an inclusive solution to support accessible ... -
Neural-level associations of non-verbal pragmatic comprehension in young Finnish autistic adults
Kotila, Aija; Tohka, Jussi; Kauppi, Jukka-Pekka; Gabbatore, Ilaria; Mäkinen, Leena; Hurtig, Tuula M.; Ebeling, Hanna E.; Korhonen, Vesa; Kiviniemi, Vesa J.; Loukusa, Soile (Taylor & Francis, 2021)This video-based study examines the pragmatic non-verbal comprehension skills and corresponding neural-level findings in young Finnish autistic adults, and controls. Items from the Assessment Battery of Communication (ABaCo) ... -
Teacher Training for Children with Autism Spectrum Disorders in Finland
Rämä, Irene; Pirttimaa, Raija; Ojala, Terhi; Pesonen, Henri; Kontu, Elina (Springer, 2019)This chapter first provides a short description of the historical background and development of special education teacher training in Finland. The relationship between special education and teaching pupils with autism ... -
Käyttöliittymälaitteet autismikirjonkuntoutukseen suunnitelluissa laajennetun todellisuuden järjestelmissä
Häkkinen, Jaakko (2022)Autismikirjon häiriön esiintyvyys on jopa viisitoista henkeä kymmentä tuhatta kohden. Vaikka parannuskeinoa autismille ei ole, voidaan siihen liittyviä oireita kuntouttaa. Perinteisien kuntoutuskeinojen lisäksi kuntoutukseen ...