dc.contributor.advisor | Clements, Kati | |
dc.contributor.author | Pekkanen, Paula | |
dc.date.accessioned | 2021-06-04T07:42:09Z | |
dc.date.available | 2021-06-04T07:42:09Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76231 | |
dc.description.abstract | Autismikirjon häiriöllä tarkoitetaan neurologisen kehityksen häiriötä, joka vaikuttaa autismikirjon henkilön kommunikaatioon, vuorovaikutukseen ja käyttäytymiseen. Näiden haasteiden lisäksi autismikirjon henkilöillä esiintyy aistipoikkeavuuksia. Tämän pro gradu -tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa millaisia teknologioita suomalaisessa autismiopetuksessa hyödynnetään suhteessa autismikirjon oppilailla ilmeneviin haasteisiin ja opetettaviin kouluaineisiin. Lisäksi autismiopetuksen kuntouttavan luonteen vuoksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia teknologioita autismiopetuksessa hyödynnettiin arjessa tarvittavien taitojen harjoittelemiseen. Tutkimuksessa kartoitettiin myös opettajien ko- kemuksia teknologioiden käytöstä opetuksessa sekä sitä millaisia teknologioita he kaipaisivat opetuksen tueksi. Tutkimus jakautuu kahteen osaan, kirjallisuuskatsaukseen ja empiiriseen osioon. Kirjallisuuskatsaus toimi teoreettisena viitekehyksenä tutkielman empiiriselle osiolle ja empiirisen osion aineistonkeruumenetelmänä toimineiden puolistrukturoitujen teemahaastattelujen kysymysten muodostamisen pohjana. Teemahaastatteluja tehtiin seitsemän kappaletta. Haastatellut henkilöt olivat autismiopetuksessa työskenteleviä opettajia. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Haastattelujen avulla kartoitettiin millaisia teknologioita autismiopetuksessa hyödynnettiin ja tulokset koottiin taulukkoihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että teknologioita hyödynnettiin kaikkiin autismikirjon haasteisiin liittyen monipuolisesti ja eniten teknologioita käytettiin epätyypillisen kommunikaation haasteissa, stereotypioihin liittyvien aistikuorman purkamisissa sekä rentoutumisessa ja kouluaineiden opetuksessa. | fi |
dc.description.abstract | Autism spectrum disorder (ASD) is a neurological condition that has an impact on person’s interaction, communication and behavior. In addition to these challenges, individuals with autism spectrum disorder can also experience sensory abnormalities. The purpose of this master's thesis is to map technologies utilized in Finnish autism education in relation to the challenges of the autism spectrum students and the school subjects taught. In addition, due to the rehabilitative nature of Finnish autism education, it was also studied what kind of technologies were used in autism education to practice the skills needed in everyday life. This study also surveyed teachers' experiences in the use of technologies in education, as well as what kinds of technologies teachers would like to have to support their teaching. The research is divided into two parts, the literature review and the empirical part. The literature review served as a theoretical frame for the empirical part of the study and as a basis for forming the questions of the semi-structured thematic interviews that served as the data collection method of the empirical part. Seven thematic interviews were conducted. The interviewees were teachers working in autism education. The material was analyzed by content analysis methods. The interviews were used to map the technologies used in autism education the results were also summarized into tables. The results of the study showed that technologies were utilized for all the challenges of the autism spectrum and played a major role in the challenges of atypical communication, relieving sensory load associated with stereotypical behavior, and relaxation, and in teaching related to academic subjects. | en |
dc.format.extent | 77 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | autismiopetus | |
dc.title | Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106043458 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | autismi | |
dc.subject.yso | autismikirjon häiriöt | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | teknologia | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |