dc.contributor.advisor | Kalaja, Teppo | |
dc.contributor.author | Laakso, Anni | |
dc.date.accessioned | 2021-06-04T07:12:17Z | |
dc.date.available | 2021-06-04T07:12:17Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76220 | |
dc.description.abstract | Liikuntakulttuurin ja koko yhteiskunnan muutokset heijastuvat liikunnanopettajan työhön ja työnkuvaan. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yleisimmät pedagogiset haasteet, joita liikunnanopettajat kohtaavat opetustilanteissa ja millaisin keinoin liikunnanopettajat ovat onnistuneet ratkaisemaan kyseiset ongelmat. Lähdin etsimään vastauksia näihin kysymyksiin laadullisin menetelmin. Keräsin aineiston sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä 11 liikunnanopettajaa (kuusi naista ja viisi miestä) eri puolilta Suomea. Analysoin aineistoni käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Liikunnanopettajien yleisimmiksi haasteiksi muodostui analyysin tuloksena 22 alaluokkaa, jotka yhdistin kolmeksi pääluokaksi: oppilaslähtöiset haasteet, opettajan työskentely ja rakenteelliset haasteet. Pääluokista yleisin oli rakenteelliset haasteet, joka mainittiin jokaisen opettajan vastauksissa. Toiseksi yleisintä olivat oppilaslähtöiset haasteet. Haasteet opettajan työskentelyssä olivat yleisimpiä naisilla kuin miehillä. Kaikista haasteista yleisimmiksi nousivat olosuhteiden muutokset, opetustilat, vammat, isot opetusryhmät sekä oppilaiden heikot liikkumistaidot, mitkä saivat mainintoja useimmilta opettajilta. Liikunnanopettajien keinot toimia näissä haastavissa opetustilanteissa muodostivat yhdeksän luokkaa, joita ovat ennakointi, eriyttäminen, positiivinen pedagogiikka, oppilaan tuntemus, kasvattaminen, hyväksyminen, yhteistyö, selkeys ja soveltaminen. Tulokset osiossa tarkastelen opettajien kokemia haasteita ja niiden ratkaisemiseksi käytettyjä toimintatapoja limittäin.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että liikunnanopettajien kokemat yleisimmät haasteet kohdistuvat erityisesti eriyttämistä ja soveltamista vaativiin tekijöihin. Haasteet ovat pysyneet samansuuntaisina aiempiin tutkimuksiin nähden, mutta muuttavat hieman muotoaan ajan ja yhteiskunnan muuttuessa. Liikunnanopettajien käyttämät toimintatavat ovat hyvin linjassa opetussuunnitelman perusteiden kanssa. Tämä tutkielma tarjoaa arvokasta tietoa niin opettajaopiskelijoille kuin opettajille siitä, kuinka erilaiset haastavat tilanteet voidaan ratkaista. Lisäksi tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää niin täydennyskoulutuksen kuin liikunnanopettajakoulutuksen tarpeisiin. | fi |
dc.format.extent | 68 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | liikuntapedagogiikka | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | liikunnanopetuksen haasteet | |
dc.title | ”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa. | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106043447 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | haasteet (ongelmat) | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |