Musiikki ja laulaminen osana alkuopetusta
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Alkuopetuksessa oppilaat ovat monella tapaa uuden äärellä. Uusien oppiaineiden lisäksi uutta ovat koulun
toimintatavat, aikataulut ja samaa koulua käyvät koulukaverit sekä opettajat. Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet 2014 kannustaa oppiaineiden integrointiin ja oppiainerajojen ylittämiseen
erityisesti alkuopetuksessa. Kun opetellaan täysin uusia taitoja, on tärkeää, että jokainen lapsi oppii
löytämään oman tapansa oppia.
Oppiaineiden yhdistämisellä on hedelmällisiä mahdollisuuksia löytää uusia tapoja oppia ja tuntea
onnistumisen kokemuksia. Musiikki auttaa esimerkiksi kielen ja matemaattisten taitojen oppimisessa, ja
yhdessä musisoimisella on positiivinen vaikutus ryhmähenkeen. Kun oppilaat saavat positiivisia
kokemuksia laulamisesta ja musisoimisesta ensimmäiseltä luokalta lähtien, se vaikuttaa musiikkiin
suhtautumiseen positiivisesti myös myöhemmillä luokilla
Tutkimukseni on tapaustutkimus. Tutkimuksessa kartoitetaan musiikin ja laulamisen merkitystä
peruskoulun 1. ja 2. -luokilla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää tapoja ja keinoja, joilla musiikkia
käytetään alakoulussa. Tutkimuksessa oli mukana kolme kokenutta alakoulun opettajaa, jotka ovat
työskennelleet alakoulun opettajina yli 15 vuotta ja käyttäneet musiikkia ja laulamista opetuksensa tukena
paljon.
Aineisto on kerätty haastattelua ja opetuksen havainnointia hyödyntäen. Opettajat tiedostivat
hyödyntävänsä musiikkia enemmän kuin muut kollegansa ja kokivat, että musiikin käyttö opetuksessa on
tärkeää.
Tällä hetkellä opettajiksi valmistuu musiikillisesti hyvin eritasoisia opettajia, mutta kaikkia tulisi
kannustaa lähestymään opetusta omista vahvuuksistaan käsin, ja pyrkiä takaamaan jokaiselle oppilaalle
laadukasta musiikkikasvatusta alkuopetuksesta lähtien.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun
Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ... -
Keskustelua laulusta ja musiikinnopetuksesta
Ketovuori, Mikko; Valtasaari, Marjut Hannele (Sibelius-akatemia, 2012) -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Säveltäminen alakoulun musiikkiluokilla : sävellyttäminen ja sävellyttäjätyypit
Haaja, Ronja (2020)Tutkielma käsittelee säveltämistä musiikkiluokan opettajan näkökulmasta ja sävellyttäjän roolia. Tutkielmassa pyrin selvittämään, mikä on opettajan sävellyttäjätyyppi sekä millainen on hyvä sävellyttäjä. Aineistosta nousi ... -
Skill learning during an asynchronous music e-learning module
Rautiainen, Katri-Helena (Daugavpils University, 2023)Learning musical skills is often associated with face-to-face teaching. Few studies on musical skill learning through asynchronous e-learning have been conducted; however, the demand for e-learning has increased due to ...