dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Kangas, Matilda | |
dc.date.accessioned | 2021-06-03T10:29:33Z | |
dc.date.available | 2021-06-03T10:29:33Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76189 | |
dc.description.abstract | Alkuopetuksessa oppilaat ovat monella tapaa uuden äärellä. Uusien oppiaineiden lisäksi uutta ovat koulun
toimintatavat, aikataulut ja samaa koulua käyvät koulukaverit sekä opettajat. Perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteet 2014 kannustaa oppiaineiden integrointiin ja oppiainerajojen ylittämiseen
erityisesti alkuopetuksessa. Kun opetellaan täysin uusia taitoja, on tärkeää, että jokainen lapsi oppii
löytämään oman tapansa oppia.
Oppiaineiden yhdistämisellä on hedelmällisiä mahdollisuuksia löytää uusia tapoja oppia ja tuntea
onnistumisen kokemuksia. Musiikki auttaa esimerkiksi kielen ja matemaattisten taitojen oppimisessa, ja
yhdessä musisoimisella on positiivinen vaikutus ryhmähenkeen. Kun oppilaat saavat positiivisia
kokemuksia laulamisesta ja musisoimisesta ensimmäiseltä luokalta lähtien, se vaikuttaa musiikkiin
suhtautumiseen positiivisesti myös myöhemmillä luokilla
Tutkimukseni on tapaustutkimus. Tutkimuksessa kartoitetaan musiikin ja laulamisen merkitystä
peruskoulun 1. ja 2. -luokilla. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää tapoja ja keinoja, joilla musiikkia
käytetään alakoulussa. Tutkimuksessa oli mukana kolme kokenutta alakoulun opettajaa, jotka ovat
työskennelleet alakoulun opettajina yli 15 vuotta ja käyttäneet musiikkia ja laulamista opetuksensa tukena
paljon.
Aineisto on kerätty haastattelua ja opetuksen havainnointia hyödyntäen. Opettajat tiedostivat
hyödyntävänsä musiikkia enemmän kuin muut kollegansa ja kokivat, että musiikin käyttö opetuksessa on
tärkeää.
Tällä hetkellä opettajiksi valmistuu musiikillisesti hyvin eritasoisia opettajia, mutta kaikkia tulisi
kannustaa lähestymään opetusta omista vahvuuksistaan käsin, ja pyrkiä takaamaan jokaiselle oppilaalle
laadukasta musiikkikasvatusta alkuopetuksesta lähtien. | fi |
dc.format.extent | 61 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Musiikki ja laulaminen osana alkuopetusta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202106033416 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | laulaminen | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | musiikkipedagogiikka | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | lastenlaulut | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |