University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Kiintymys olisi aina mahdollisimman hyvää, joskus syvää, mutta ei koskaan välinpitämätöntä." : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä opettaja-lapsisuhteessa

Thumbnail
View/Open
484.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Miettinen, Veera |
Oikarainen, Emma
Date
2022
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kiintymyksestä ja sen puutteesta opettaja-lapsisuhteessa. Kiintymystä erityisesti lasten näkökulmasta on tutkittu paljon, mutta opettaja-lapsisuhteen kiintymys, sekä varsinkin sen puute kasvattajan kokemana on vähemmän tutkittu aihe. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa aiheesta ja olla osaltaan mukana herättämässä keskustelua kiintymyksestä, sekä sen puutteesta opettaja-lapsisuhteissa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli tuoda tietoisuutta kiintymyksellisistä opettaja-lapsisuhteista, jotta niitä voitaisiin hyödyntää tietoisesti varhaiskasvatuksessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelimme kuutta varhaiskasvatuksen opettajaa kolmesta Suomen keskisuuresta kaupungista. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja toteutimme tutkimuksen fenomenologisen lähestymistavan näkökulmasta. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajien opettaja-lapsisuhteen kiintymyksen kokemuksissa painottui lapsen kohtaaminen. Kiintymyksen suoranaista puutetta varhaiskasvatuksen opettajien kokemana ei ilmennyt, vaan tilanteita lähestyttiin aina ammatillisesti. Lapsen kohtaamisen kuvattiin olevan myös kiintymystä vahvistava tekijä, kun taas kiintymystä haastavana tekijänä koettiin olevan lapsen haastava käytös. Kiintymyksellisen opettaja-lapsisuhteen seurauksien nähtiin liittyvän lapsen kokemaan turvallisuuteen, ja puutteen seuraukset painottuivat lapsen kokemaan kelpaamattomuuteen. ...
Keywords
opettaja-lapsisuhde kiintymyssuhde kiintymys varhaiskasvatus vuorovaikutus lapset (ikäryhmät) opettajat kiintymyssuhdeteoria
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206013016

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Se on semmoinen liima, joka meitä yhdistää siinä työssä" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä 

    Sutinen, Minttu; Härmä, Essi (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on pedagogisessa suhteessa ilmenevästä kiintymyksestä. Vaikka kiintymystä on tutkittu paljon lapsen näkökulmasta, aikuisen ...
  • "Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta 

    Laitalainen, Sari (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...
  • "Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta 

    Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)
    Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ...
  • Kiintymyskeskeinen ymmärrys perhehoidon sosiaalityössä 

    Palomaa, Miia (2021)
    Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan, miten kiintymyssuhdeteoriaa ja kiintymyskeskeistä ymmärrystä on tutkittu lastensuojelun perhehoitoa koskevassa kansainvälisessä tutkimuksessa. Aihetta tarkastellaan perhehoidon ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä maahanmuuttajalasten oman äidinkielen tukemisesta päiväkodissa 

    Hosionaho, Katariina; Pienimäki, Petra (2021)
    Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten suomalaisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan maahanmuuttajalasten omaa äidinkieltä sekä millaista hyötyä oman äidinkielen tukemisesta on maahanmuuttajalapsille. Aineistonkeruu ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre