Käytösongelmien, työrauhan ja opettajaminäpystyvyyden yhteys alakoulun opettajien työtyytyväisyyteen
Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösongelmien, työrauhan sekä opettajien käyt-täytymisen ohjaamisen minäpystyvyyden yhteyttä opettajien työtyytyväisyy-teen. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineistona käytettiin ProKoulu-hankkeen aineistoa. Aineisto muodostui 2.-6.-luokkalaisten luokkatasolle aggregoiduista vastauksista luokan työrauhaa ja käytösongelmia koskien sekä opettajien vastauksista liittyen luokan työrauhaan, luokalla olevien käytösongelmaisten oppilaiden lukumäärään, käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyyteen ja opettajan kokemaan työtyytyväisyyteen. Aineisto analysoitiin hierarkkisella regressionalyysilla käyttämällä SPSS 26-ohjelmistoa.
Tulosten mukaan käytösongelmat eivät olleet yhteydessä opettajien kokemaan työtyytyväisyyteen, sen sijaan opettajan arvio luokan työrauhasta oli. Työrauhan yhteys kuitenkin hävisi, kun huomioitiin opettajan käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyys. Käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyys oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä opettajien työtyytyväisyyteen: mitä korkeampi minäpystyvyys opettajalla oli, sitä korkeammaksi opettaja arvioi työtyytyväisyytensä. Tutkimuksen tulosten perusteella opettajien käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyys on keskeinen opettajan työtyytyväisyyteen yhteydessä oleva tekijä. Opettajien käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyyteen tulisikin kiinnittää huomiota jo opettajankoulutuksessa, jotta opettajat tuntisivat olevansa valmiita vastaamaan työrauhahaasteisiin luokissaan ja voisivat kokea korkeaa tyytyväisyyttä ja sitä kautta hyvinvointia työssään.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus
Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ... -
Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
Koskinen, Johanna (2018)Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ... -
"Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
Kyyrönen, Laura; Rantala, Merja (2016)Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen ... -
Työrauha kaikille -intervention yhteys opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan
Nukari, Heini (2019)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Työrauha kaikille –intervention yhteyttä opettajan luokanhallinnan minäpystyvyyteen sekä opettajan kokemaan luokan työrauhaan. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko opettajan ... -
Luokan inklusiivisuus, sekä opettajien inkluusioasenteet ja käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyys oppilaiden kokeman työrauhan selittäjinä
Lehtovirta, Enni (2020)Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, selittävätkö luokan inklusiivisuus, sekä opettajien inkluusioasenteet ja käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyys 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemaa työrauhaa. Tutkimus ...