Luokan inklusiivisuus, sekä opettajien inkluusioasenteet ja käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyys oppilaiden kokeman työrauhan selittäjinä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, selittävätkö luokan inklusiivisuus,
sekä opettajien inkluusioasenteet ja käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyys
5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemaa työrauhaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja sen aineistona
käytettiin ProKoulu -hankkeen yhteydessä kerättyä dataa. Aineisto muodostui
5.- ja 6.-luokkalaisten luokkatasolle aggregoiduista vastauksista luokan työrauhaa koskien, sekä opettajien vastauksista liittyen inkluusioasenteisiin, inkluusioon liitettyihin huoliin ja käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyyteen. Luokan
inklusiivisuutta mitattiin opettajien raportoimilla tiedoilla sellaisten oppilaiden
lukumäärästä luokissa, jotka saivat erityistä tai tehostettua tukea, tai joilla ilmeni
opettajan arvion mukaan käyttäytymisen, tarkkaavuuden tai oppimisen haasteita. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin hierarkkista regressioanalyysia.
Vain opettajien käyttäytymisen ohjaamisen minäpystyvyys selitti oppilaiden kokemaa työrauhaa tilastollisesti merkitsevästi: mitä korkeampi minäpystyvyys opettajalla oli, sitä paremmaksi oppilaat arvioivat luokan työrauhan.
Tulosten perusteella opettajan minäpystyvyydellä on merkittävä rooli sen
kannalta, millaiseksi oppilaat työrauhan luokassaan kokevat. Opettajien minäpystyvyyden rakentumiseen etenkin inklusiivisten menetelmien käyttämisen ja
käyttäytymisen ohjaamisen osalta tulisi kiinnittää huomiota jo opettajankoulutuksen aikana, jotta aloittelevat opettajat tuntisivat olevansa valmiita vastaamaan työrauhahaasteisiin ja erilaisten oppilaiden tarpeisiin luokissaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29552]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokan työrauhan yhteys kouluhyvinvointiin alakoulussa
Koskinen, Johanna (2018)Tämä tutkimus selvitti työrauhan yhteyttä kouluhyvinvointiin alakouluikäisillä oppilailla. Ilmiötä tarkasteltiin luokkatasolle (N = 322) aggregoidulla aineistolla. Tutkielman tarkoituksena oli selvittää työrauhan merkitystä ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
Opettajien käsityksiä luokan heterogeenisyyden merkityksestä työssä jaksamiseen
Kalla, Veera; Kiljala, Hanna (2011) -
Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa
Puustinen, Sanni (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. ... -
"Työrauha ei käsittääkseni voi tulla taivaan lahjana, vaan sen eteen on tehtävä töitä" : opettajien kokemuksia työrauhan rakentamisesta
Kyyrönen, Laura; Rantala, Merja (2016)Työrauha on koulumaailmassa asia, jonka jokainen opettaja kohtaa päivittäisessä työssään. Opettajan auktoriteetti eri muodoissa, vuorovaikutus ja yhteistyö ovat tutkimusten mukaan työrauhan rakentamisen ja ylläpitämisen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.