Uudenlaista asiantuntijuutta : vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden osallisuus professionaalisessa auttamistyössä
Tutkimustehtäväni on selvittää, miten päihdetyön kokemusasiantuntijuuden ja vertaisuuden suhde suhteutuu osallisuuden käsitteeseen. Olen kiinnostunut vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden osallisuudesta ja toimijaroolista professionaalisessa päihdetyössä. Tutkielmassani pyrin luomaan käsitystä siitä, millaisissa maailmoissa liikutaan, kun kokemuksellinen tieto yhdistyy professionaaliseen. Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoni muodostuu 25 vertais- ja kokemusasiantuntijatyön tutkimuksesta.
Osallisuus toimii tutkielmani teoreettisena viitekehyksenä ja ohjaa analyysiani. Osallisuus on moni-ulotteinen käsite, joka sisältää myös toimijuuden käsitteen. Sosiaalialalle ominainen lähestymistapa osallisuuteen on näkökulma, jossa osallisuutta lisäämällä voidaan vaikuttaa yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointiin. Kokemusasiantuntija- ja vertaistyö on nähty yhtenä osallisuuden lisäämisen välineenä sosiaali- ja terveysalalla. Osallisuuden käsite kiinnittyy vahvasti kuulumiseen, toimimiseen ja itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin. Vertais- ja kokemusasiantuntijatyössä osallisuus liittyy myös marginalisoitujen ihmisryhmien äänen kuulemiseen laajemmin.
Johtopäätöksenä esitän, miten vertais- ja kokemusasiantuntijatyössä toimivien subjektiivinen hyvinvointi kasvaa osallistumisen kautta. Auttamistyöhön osallistuminen ja oman kokemuksen käyttäminen muiden tueksi ja palveluiden kehittämiseksi on voimaannuttava kokemus. Osana professionaalista organisaatiota vertais- ja kokemusasiantuntijatiedon omaavien positio on kuitenkin haasteellinen. Kokemusasiantuntijat ja vertaiset tunnistavat toimintaympäristöissään tokenismia, asiantuntemuksensa ohittamista, stigmatisointia sekä rakenteellisia epäkohtia, kuten palkkaepätasa-arvoa. Toimijuuden näkökulmasta vertais- ja kokemusasiantuntijatyö asettuu asiakkaan roolin ja ammattilaisen väliin. Toimintaa rajoittavat ammattilaisten asenteet, organisaatioiden rakenteet sekä yhteiskunnalliset reunaehdot. Kokemukseen perustuvaa tietoa ja asiantuntijuutta omaavilla ei ole jäsentynyttä paikkaa palvelujärjestelmässä ja kokemusasiantuntijat ja vertaiset työskentelevät edelleen alisteisena ammattilaisille ja professionaaliselle tiedolle ja asettuvat näin marginaaliseen asemaan suhteessa ammattilaisiin ja auttamistyön instituutioihin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemusasiantuntijat terveydenhuollon kehittäjinä : yhteiskehittäminen kokemusasiantuntijoiden päiväkirjoissa
Savolainen, Henna (2020)Viime vuosikymmenten aikana terveydenhuollon kehittämisstrategiat ovat enenevästi painottaneet asiakkaiden näkökulmaa palvelujen kehittämisessä. Kokemusasiantuntijat ovat erityisen koulutuksen saaneita sosiaali- ja ... -
Tunnesidonnainen toiminnan säätely ja kokemusasiantuntijoiden sisäänpääsy sairaalaorganisaatioon. Päiväkirja-analyysin yhtymäkohdat Norbert Eliasin teoriaan
Haapakoski, Kaisa; Kasila, Kirsti; Kettunen, Tarja (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2018)Sosiaali- ja terveyspalvelujen parissa kokeillaan yhä useammin uudenlaisia kokemusasiantuntijakäytäntöjä, jotka asettavat asiantuntijaorganisaatioita uuteen tilanteeseen. Tutkimuksessa selvitettiin kuuden kehittämiskum ... -
Oppijaminäkuvan kehitys, ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen sekä opettajan, vanhempien ja vertaisten antama tuki alakoulussa
Laitinen, Mari (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan oppijaminäkuvan kehitystä alakoulun ensimmäiseltä luokalta kuudennelle luokalle. Lisäksi tutkittiin, onko oppijaminäkuvan kehitys erilaista ... -
Asiakasosallistuminen ja sen johtaminen lapsi- ja perhepalveluiden johtajien kuvaamana
Itäpuisto, Maritta; Kiili, Johanna; Malinen, Kaisa (Työelämän tutkimusyhdistys ry, 2022)Tutkimuksessa tarkastellaan lapsi- ja perhepalveluiden johtajien ja esimiesten näkemyksiä asiakasosallistumisesta ja sen johtamisesta. Asiakasosallistumisen käsitteeseen sisällytetään kokemusasiantuntijuus ja vertaistuki ... -
Nuorten kertomuksia osattomuudesta lastensuojelussa
Vakkuri, Nina (2020)Osallisuus on 2010- luvulla noussut keskeiseksi sosiaalityössä. Käsite on monella tavoin hyvin ajankohtainen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin nuorten kokemuksia osallisuudesta ja osattomuudesta lastensuojelun asiakkuudessa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.